چگونه عمر لامپ ویدئو پروژکتور را افزایش دهیم ؟

چگونه عمر لامپ ویدئو پروژکتور را افزایش دهیم ؟

یکی از اجزای داخلی و اصلی ویدئو پروژکتور لامپ می باشد که وظیفه آن تولید نور است وارتباط مستقیمی با روشنایی دستگاه دارد یعنی لامپ هر چه قدر دارای کیفیت  بالاتری داشته باشد روشنایی تصویر نیز بالا میرود.خود لامپ هم از چند اجزا تشکیل شده است که شامل لامپ گشتاور بالا، اتصال دهنده ها، بخار جیوه، اتصالات، کوارتز گلوب و سیم کشی برق  میباشد که در داخل یک قاب پلاستیکی قرار میگیرند.میتوان گفت یکی از دلایل خرابی دیتا پروژکتور و طول عمر آن لامپ میباشد.

دلایلی وجود دارد که باعث خرابی و سوختن لامپ ویدئو پروژکتور میشود. این قطعه به دلیل اینکه گران ترین جز این دستگاه میباشد نیاز به نگهداری دارد که ما در این مقاله قصد داریم آموزش های لازم جهت نگهداری و طول عمر آن برای شما شرح دهیم.

دو مدل لامپ در پروجکشن ها وجود دارد که شامل هالوژن و هالید فلزی است که هر کدام از آنها دارایی معایب و مزایایی میباشند.در مورد  لامپ هالید فلزی میتوان گفت مورد استفاده پروژکتورهای معمولی تا حرفه ای بوده و از معایب آن پایین آمدن شدت روشنایی بعد از استفاده میباشد که پس از 1000 تا 2000 ساعت و برای هالوژن 40 تا 70 ساعت روشنایی را حفظ میکند. 

اصطلاحاتی که باید در مورد لامپ پروژکتور بدانید:

  • UHE که مخفف Ultra High Efficiency lamp بوده به معنی درخشندگی بالا میباشد.دارای اندازه بسیار کوچکی میباشد و در وزن دیتا پروژکتور تاثیری ندارد.
  • UHP یا Ultra High Performance lamp که در آن از کوارتز ذوب شده و جیوه استفاده شده است و معمولا در ویدئو پروژکتورهای ال سی دی از آن استفاده میکنند.
  • UHB که اختصار Ultra High Brightness lamp است یک نوع لامپ هالید میباشد.
  • UHM که در ویدئو پروژکتور پاناسونیک از آن استفاده میشود و بسیار قدرتمند میباشد.

عواملی که باعث افزایش طول عمر لامپ دیتا پروژکتور میشود

  • اگر در اتاق گرد و خاک زیاد است پیشنهاد میشود هر ماه فیلتر هوا را تمیز نمایید و یا بهتر است آن را در یک محیط دور از گرد و خاک بگذارید.
  • از قرار دادن آن در محیط هایی که دارای رطوبت است خودداری نمایید.
  • زمانی که با دستگاه کار نمیکنید حتما آن را خاموش نمایید و آن را به مدت طولانی روشن نگه ندارید.
  • از ضربه زدن و فشار آوردن به آن جلوگیری نمایید.
  • از گرم شدن بیش از حد دستگاه جلوگیری نمایید.
  • سعی کنید هر چند وقت یکبار فن آن را چک نمایید و از سالم بودن آن مطمئن شوید.در صورتی که متوجه شدید صدای آن تغییر کرده و یا هوای کمی  به بیرون میفرستد حتما به تعمیر آن توسط یک نمایندگی و یا یک مرکز معتبر اقدام نمایید.
  • از خاموش روشن کردن بیش از حد دستگاه جلوگیری نمایید زیرا باعث میشود که لامپ، در حال تغییر ولتاژ شود که باعث خرابی آن میشود.
  • جدیدا این دستگاه حالتی به نام Eco بوده که اختصار Economy است و به معنای استفاده اقتصادی میباشدزمانی که دستگاه را در این حالت میگذارید مصرف برق نیز کاهش میابد و باعث میشود نور لامپ کمتر شود که باعث طول عمر آن میشود.

مراحل تعویض لامپ ویدئو پروژکتور

برای همه لامپ های ویدئو پروژکتور یک عمری تعیین شده است و در صورتی که عمر آن تمام شود باید آن را تعویض کنید.زمانی که میخواهید آن را عوض نمایید باید تایمر لامپ را صفر کنید.تنظیمات تایمر در پروژکتورها متفاوت میباشد.ابتدا باید اتصال دستگاه  با برق قطع شود و بعد درپوش لامپ را باز نمایید.در این مرحله لامپ را از دیتا پروژکتور خارج کنید و محل قرار گیری لامپ را با یک دستمال بدون پرز تمیز کنید و حالا لامپ جدید را جایگزین نمایید و درپوش آن را محکم ببندید.میتوانید دستگاه را به برق متصل و برای کار کردن روشن کنید.
شرکت های معتبر و اصلی تولید کنندگان لامپ پروجکشن شاملSony ،nec ،saniyo ،optoma ،hitachi ،Epson ،iwasakiPhoenix ،Philips ،Panasonic ،Osram و acer است.به این نکته توجه داشته باشید هر دستگاه لامپ مخصوص خود را دارد پس قبل از خرید و تعویض لامپ به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه نمایید تا لامپ سازگار با آن را خریداری کنید.چنانچه نتوانستید لامپ مورد نظر خود را پیدا کنید میتوانید با کارشناسان شرکت آتیه اندیشان نیک سگال نوین تماس حاصل نمایید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند. 

 

ثبت نظر
کد امنیتی
محصولات مرتبط