اصول نگهداری از ویدئو پروژکتور

اصول نگهداری از ویدئو پروژکتور

نگهداری از ویدیو پروژکتور اگر بر مبنای استانداردها و روش های توصیه شده از سوی شرکت سازنده صورت گیرد، علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه باعث افزایش عملکر و کیفیت آن در بالاترین سطح ممکن خواهد شد. در نظر داشته باشید که روش های نگهداری از ویدئوپروژکتورها بر اساس مدل و برند آنها متفاوت هستند.اما یک استاندارد کلی وجود دارد که میتوان در تمامی این دستگاه ها پیاده و اجرا کرد که شامل تعمیر و نگهداری فیلترها، لامپ، بدنه و ... است.عمل کردن به این اصول روزانه در حین استفاده از ویدئوپروژکتور تاثیر بسزایی در طول عمر این دستگاه ها خواهد داشت.

ما در این مقاله قصد داریم روش های نگهداری از پروژکتور که شامل انتخاب موقعیت مناسب برای پروجکشن، تمیز کردن لنز، نگهداری از لامپ و تمیز کردن فیلترها را برای شما در ادامه شرح دهیم.

روش و نکات مهم در نگهداری از ویدئو پروژکتور

انتخاب صحیح موقعیت دیتا پروژکتور نخستین اصل در نگهداری از آن است.به طوری کلی پروژکتورها حداقل 60 سانتیمتر فضای خالی جهت تهویه هوا در اطراف خود نیاز دارند که در صورت عدم رعایت این اصول دستگاه دچار آسیب میشود.نکته دیگری که باید به آن توجه شود دمای اتاق محیطی است که دیتا پروژکتور در آن قرار دارد که میبایست بالاتر از چهار درجه سانتیگراد و پایین تر از سی درجه سانتیگراد باشد.در زمان نصب این دستگاه جهت حفظ اصول نگهداری از پروژکتور میبایست به نکات گفته شده در زیر توجه فرمایید:

  • عدم نصب و استفاده از دیتا پروژکتور در محیط های پر از دود
  • عدم استفاده از پروژکتور در اتاق و محیط هایی با رطوبت بالا
  • تمیز کردن پروژکتور و عدم استفاده از دستگاه های کثیف و گردو خاک گرفته

 

دومین اصول در نگهداری از ویدیو پروژکتور رعایت استانداردها در هنگام تمیز کردن لنز دستگاه است.درواقع لنز تمامی پروژکتورها باید به صورت ماهانه تمیز شود تا تصاویر و محتواها با کیفیت مطلوب از پروجکشن جهت نمایش ارسال شود.برای تمیز کردن لنز میبایست از یک پارچه یا دستمال بدون پرز و خشک استفاده کنید.همچنین برای نمدار کردن میتوانید از الکل ایزوپروپیل استفاده کنید.در نظر داشته باشید از دیگر پاک کننده ها یا مواد شوینده برای تمیز کردن استفاده نکنید چرا که به لنز و دستگاه آسیب جدی وارد میشود.نکات مهم دیگر این بخش را در ادامه شرح میدهیم.

  • به هیچ عنوان از دستمال کاغذی برای تمیز کردن لنز استفاده نکنید.زیرا دستمال کاغذی با داشتن فیبرهای سخت به لنز آسیب وارد میکند.
  • از استفاده بیش از حد پاک کننده در لنز جدا خودداری فرمایید.
  • پاک کننده را مستقیم روی لنز قرار ندهید.برای این کار ابتدا پارچه را به پاکننده آغشته کرده و سپس به آرامی پارچه را روی لنز بمالید.

 

نگهداری و توجه به لامپ ویدئوپروژکتور سومین اصل در نگهداری از دیتا پروجکشن است.لامپ یکی از قطعات مهم و گران در این دستگاه ها است و تنها قطعه داخلی که کاربران در مدت زمان استفاده از آن مجبور به تعویض آن پیدا خواهند کرد.جهت افزایش طول عمر لامپ بهتر است بعد از استفاده و خاموش شدن لامپ، آن را از پریز برق جدا نکنید.زیرا پروژکتور برای خنک شدن نیاز به فن های خود دارد.از آنجایی که فن آن نیاز به انرژی برق دارد پس با اتمام کار خود دستگاه را از برق نکشید.

نکات مهم جهت افزایش طول عمر لامپ پروژکتور

  • پروژکتور را در حالت اکو یا اقتصادی استفاده کنید.زیرا در این حالت لامپ با شدت روشنایی کمتری اما با مدت زمان بیشتری کار میکند.
  • عدم جابه جایی و انتقال دستگاه در زمان داغ بودن
  • از خاموش و روشن کردن مداوم پروژکتور خودداری فرمایید.این کار در طولانی مدت به رشته های لامپ آسیب میرساند.

تمیزکردن فیلترها یکی دیگر از فاکتورهای طول عمر ویدئوپروژکتور است.برخی دستگاه ها به صورت خودکار آلارمی را جهت تمیز کردن فیلتر به کاربر اعلام میکند.از نشانه و علائم تعویض و تمیز کردن فیلتر به شرح زیر است.

  • در صورت داغی بیش از حد پروژکتور چراغ ال ای دی آن با رنگ نارنجی به صورت چشمک زن نمایش داده میشود.
  • در صورت وجود مشکلات در فن دستگاه چراغ ال ای دی با رنگ قرمز چشمک زن هشدار میدهد.
  • نمایش تصاویر و ویدئو ها به صورت تیره
ثبت نظر
کد امنیتی
محصولات مرتبط