معرفی انواع ماشین حساب‌ها

 معرفی انواع ماشین حساب‌ها

با افزایش سرعت پیشرفت در محاسبات، رایانه‌ها و صنعت محاسبه نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. این پیشرفت به معنا محاسبه دقیق و بدون خطا است که موجب راحتی افراد به خصوص شاغل این صنعت شده است. حسابداران و یا دیگر کاربران نیاز به زمان زیادی جهت رسیدگی به امور مالی و حسابداری نخواهند داشت و تنها با زدن چند دکمه می‌توانند محاسبات را در کمترین زمان ممکن انجام دهند. از گذشته تا به امروز استفاده از ماشین حساب بسیار مورد توجه قرار گرفته است به طوری که از ادارت تا مصارف شخصی به آن نیاز پیدا خواهند کرد. ما در این مقاله قصد داریم معرفی انواع دستگاه ماشین حساب را برای شما شرح دهیم.

انواع ماشین حساب‌ها بر اساس نوع کاربری

1. چرتکه

اکثر افراد با این وسیله محاسباتی آشنایی دارند که از قدیمی‌ترین نوع ماشین حساب‌ها محسوب می‌شود. طرح اولیه چرتکه‌ها با چوب یا سنگ ساخته می‌شد و فقط برای چهار عمل اصلی (x/+/-/÷) مورد استفاده قرار می‌گرفت. چرتکه همانند یک قاب بوده و از سیم‌هایی موازی همراه با چندین مهره بر روی سیم‌ها تشکیل شده است. برای افرادی که با چرتکه آشنایی ندارند یادگیری آن می‌تواند برایشان مهیج باشد. امروزه از این وسیله ژاپن، چین و حتی ایران نیز همچنان استفاده می‌شود.

چرتکه

2. ماشین حساب دستی یا جیبی

این نوع ماشین حساب‌ها در قالب‌های ساده و کوچک طراحی شده‌اند و به راحتی در هر محیطی قابلیت جا به جایی و حمل را دارد. یک نمایشگر بسیار کوچک بر روی آن تعبیه شده که محاسبات خود را بر روی آن مشاهده می‌کنید. برخی از ماشین حساب‌های دستی به صورت جیبی طراحی شده‌اند که عملیات محدود‌‌تری را می‌توانید با آن انجام دهید.

ماشین حساب  مدل ساده دستی و جیبی

3. ماشین حساب چاپی

قبل از اختراع کامپیوتر ماشین حساب‌های چاپی بسیار مورد توجه قرار گرفتند و برای محاسبات و ارقام بالا مورد استفاده قرار می‌گرفت. این نوع دستگاه محاسباتی به یک چاپگر داخلی مجهز بوده و محاسبات انجام شده را بر روی کاغذ چاپ می‌کند. البته امروزه این دستگاه بیشتر مورد استفاده مدیران مالی و حسابداران قرار می‌گیرد.

ماشین حساب چاپی

4. ماشین حساب مهندسی یا علمی

این نوع ماشین حساب یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های محاسباتی محسوب می‌شود که از یک نمایشگر دو خطی برای ارائه محاسبات و خروجی طراحی مجهز شده است. با این دستگاه علاوه بر چها عمل اصلی محاسبات دیگر نظیر محاسبه اینورس اعداد، محاسبه فاکتوریل اعداد، تبدیل دکارتی به قطبی و بالعکس، محاسبه اعداد توان‌دار، جذر، لوگاریتم و نسبت‌های مثلثاتی انجام دهید. علاوه بر آن برای برنامه نویسی نیز پیشنهاد می‌شود.

ماشین حساب مهندسی و علمی

5. ماشین حساب گرافیکی

این نوع ماشین حساب برای رسم نمودار‌‌ها و عبارات و توابع طراحی شده است. بدون شک یک دستگاه ایده‌آل برای دانشجویان و دانش آموزان برای رسم نمودار‌‌ها شامل نمودار و محاسبات متعدد خواهد بود. با ماشین حساب‌های گرافیکی یک تجربه خاص را در اندرویدفون خود تجربه کنید.

قابلیت و امکانات استفاده از ماشین حساب گرافیکی

قابلیت رسم نمودار‌‌های قطبی

انجام کسر‌های پیچیده و ساده

محاسبات ساده‌ی +، –، x، /، ÷

انجام آسان محاسبات توان و لگاریتم

انجام محاسبات تانژانت، سینوس، کسینوس و ...

قابلیت بزرگنمایی نمودار ها

ماشین حساب گرافیکی

6. ماشین حساب‌ علمی ساده

این مدل از ماشین حساب‌ها می‌توانند محاسبات اولیه و توابعی نظیر توان، لگاریتم و توابع مثلثاتی را انجام دهد. این دستگاه که مورد استفاده بسیار از دانشجویان و دانش آموزان قرار گرفته به عنوان پر فروش‌ترین نوع ماشین حساب‌ها در بازار به شمار می‌رود.

7. ماشین حساب مالی

یکی دیگر از دستگاه‌های محاسباتی است که تمامی توابع را جهت محاسبات مالی در آن طراحی شده است. با این ماشین حساب مالی می‌توانید مبالغ بالا، اقساط وام و حتی نرخ بهره را در آن به آسانی محاسبه کنید.

امیدواریم در این مقاله اطلاعات لازم و کافی را در این زمینه به شما عزیزان ارائه داده باشیم. ما را با نظرات و پیشنهادات خود همراه سازید.

ثبت نظر
کد امنیتی
محصولات مرتبط