اصطلاحاتی که باید در مورد ویدئو پروژکتور بدانید

امتیاز کاربران : 5 از 5
اصطلاحاتی که باید در مورد ویدئو پروژکتور بدانید

اطلاع از امکانات و قابلیت های دیتا پروژکتورها در استفاده راحت تر و مناسب تر آن بسیار کمک میکند، همچنین دانستن اصطلاحاتی در این زمینه میتواند باعث افزایش کیفیت بهتر تصاویر و ویدئو ها شود.ما در این مقاله قصد داریم به برخی اصطلاحات و تعاریف در پروژکتورها را شرح دهیم.

1.انسی لومن (ANSI): انسی مخفف American National Standards Institute است که میزان شدت روشنایی در پروژکتورها با این واحد عنوان میشود.این ویژگی یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب این دستگاه است که با یک عدد مشخصی نمایش داده میشود.هرچه مقدار این عدد بالاتر بوده میزان روشنایی و قدرت نوردهی بیشتری در محیط های بزرگ و پرنور خواهید داشت.به طور کلی میزان شدت روشنایی بالا در یک ویدیو پروژکتور به معنی کیفیت یا رزولوشن بالا نیست، چه بسا این اشتباه در بین بسیاری از خریداران رایج بوده و برای نمایش تصاویر با کیفیت بالا به دنبال پروجکشنی با شدت روشنایی بالا هستند.

2.فناوری LCD: این اصطلاح مخفف عبارت Liquid Crystal Display به معنا صفحه نمایش کریستال مایع است.بسیاری از پروژکتورها مجهز به فناوری ال سی دی هستند که با صفحه شیشه ای بسیار نازک با لایه هایی از کریستال مایع تشکیل شده است.ویدئو پروژکتورهای LCD تصاویر رنگی را پرنور تر و واضح تر نسبت به دیگر فناوری ها ارائه میدهد.

3.فناوری DLP: این فناوری مخفف عبارت Digital Light Processing به معنا پردازش دیجیتالی نوری است.تکنولوژی DLP در پروژکتورهای خانگی و جیبی مشاهده میشود و روشنایی فقط نور سفید ذکر میشود.کاربرانی که برایشان کیفیت تصاویر از اهمیت پایینی برخوردار بوده این نوع دیتا پروژکتور گیشنهاد میشود.

4. NTP: مخفف عبارت New Tip Placement است که نوع جدیدی از لامپ های ویدئو پروژکتور بوده که انرژی بسیار کمتری را استفاده میکند

5.ZOOM (بزرگنمایی): این اصطلاح در پروژکتورها به معنا بزرگنمایی تصاویر با چند درصد بزرگ تر از تصویر اصلی میباشد.با توجه به فاصله ویدئو پروژکتور تا نمایشگر اندازه دلخواه را تنظیم نمایید.

6. نسبت کنتراست: یکی از فاکتورهایی که تاثیر بسزایی بر روی کیفیت ارائه تصاویر دارد.کنتراست یا به اصطلاح Contrast Ratio که با یک مقدار عددی آن را نمایش میدهند میزان تضاد بین تاریکی و روشنایی نقاط تصاویر را مشخص میکند.هرچه این مقدار بالاتر رود روشنایی و کیفیت بهتری را نمایش میدهد.

نسبت کنتراست در پروژکتورها

7. Resolution: رزولوشن یا همان وضوح تصویر اصطلاحی است که برای تعداد پیکسل های موجود در نمایشگر را که یک تصویر واحد را تشکیل میدهند به کار میبرند.هرچه مقدار این پیکسل ها بالاتر رود تصاویر خواناتر و شفاف تر ارائه میشوند.در دیتا پروژکتورها رزولوشن ها به چند دسته طبقه بندی میشوند که کاربران بر اساس نیاز آن ها را انتخاب میکنند.برای اطلاعات بیشتر در مورد این رزولوشن ها کلیک کنید.

8. SCPTM: این اصطلاح مخفف عبارت Super close projection TM به معنا نمایش تصاویر و ویدئو وها با فاصله بسیار نزدیک است.SCPTM نمایشی درخشان را با فاصله های بسیار نزدیک را برای شما امکانپذیر میکند.

9. Trapezoid correction: این اصطلاح به معنا اصلاح ذوزنقه ای بوده و در صورتی که دستگاه شما از نظر ارتفاع با پرده نمایش دارای اختلاف باشد، تصویر به شکل ذوزنقه ای انحراف میابد.اما امروزه با پیشرفت فناوری ها و با ورود پروجکشن های جدید میتوانید با استفاده از کنترل از راه دور این انحراف را اصلاح کنید.پیکسل ها فشره شده و تصویر کم کم کم کاهش میابد که به این اصلاح تصویر Keystone گفته میشود.

اصلاح ذوزنقه ای افقی و عمودی

10. Synchronization: این اصطلاح به معنا همگام سازی بوده و روند تنظیم دیتا پروژکتور را نسبت به سیگنال های داده شده توسط رایانه و دیگر دستگاه ها توضیح میدهد.

11. Plug & Play: اصطلاحی است که در نمایش مورد استفاده قرار میگیرد.پروژکتورها برای آماده شدن، مستقیم به رایانه های مرتبط متصل میشوند و ارتباط برقرار میکنند.کاربران فقط باید سیم را متصل کنند و برای آماده شدن ارائه محتوا دستگاه را به حالت روشن قرار دهند.

12. Polysilicon technology: این فناوری با نام پلی سیلیکن به مرحله ای از تولید LCD ها اشاره میکند که یک ساختار بسیار کوچک را با رزولوشن بالا امکان پذیر میسازد.

13. Motor Zoom: این اصطلاح به معنی زوم از راه دور بوده که از طریق یک کنترل از راه دور صورت میگیرد.

14. SHORT THROW LENS: به لنزی که امکان پخش تصاویر گسترده را از فاصله های کوتاه دارد اطلاق میشود.

15. Colour depth: اطلاعاتی که برای تشریح رنگ یک پیکسل در تصاویر بکار میرود.

16. Magnity: قسمت های خاص یک تصویر که از طریق کنترل از راه دور بزرگ میشوند.

 

با ثبت نظرات و امتیازات خود ما را در این زمینه یاری نمایید.

ثبت نظر
کد امنیتی

نظرات کاربران

فریبا ارسال شده در ۲۶ آذر ۱۳۹۸

بسیار اموزنده و مفید

مدیر سایت ارسال شده در ۲۶ آذر ۱۳۹۸

محصولات مرتبط