بارکد دو بعدی یا کیو آر کد چیست؟

امتیاز کاربران : 5 از 5
بارکد دو بعدی یا کیو آر کد چیست؟

بارکدها امروزه در موارد مختلف اعم از مواد غذایی تا ردیابی کالا و محصولات بسیار کاربرد دارند. به طور کلی بارکد در سال 1940 اختراع شد که در سال 1960 مورد آزمایش قرار گرفت و در سال 1980 تقریبا همه جا مشاهده شد. در این سال ها ایده ها کم کم تغییر کرد، مانند سال 1960 که بارکد یک مدل گور خری با خطوط سیاه و سفید و با یک سری اعداد که در زیر این خطوط نوشته شده بود، که برای خواندن نیاز به اسکنر بارکد یا همان دستگاه بارکد خوان داشت. نسل دیگر از این نوع بارکدها از نوع دو بعدی یا QR است که مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.در ادامه به معرفی بارکدهای 2D خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بارکد دو بعدی یا کیو آر کد چیست؟

گاهی در وسیله های خود مانند نامه ها، بسته های پستی، صورت حساب ها و حتی لباس ها متوجه مربع کوچک سیاه و سفید شده اید، این مربع همانند پازل جدول کلمات بوده و مانند بارکدهای خطی و معمولی با استفاده از دستگاه بار کد خوان قابل خواندن هستند. با این حال میتوانید با سرعت بالا اطلاعات کالا و محصولات را به رایانه و دیگر دستگاه ها منتقل کنید. 

مزیت بارکد 2 بعدی نسبت به بارکد 1 بعدی

  • گنجایش 4000 حرف (بارکد تک بعدی تنها گنجایش 20 حرف را دارد)
  • استفاده در تبلیغات
  • کاهش خطای ورود دستی اطلاعات
  • ذخیره اطلاعات کامل مشتری، چک، داروهای بیمار، محصول در انبار، ملزومات اداری، و ... در یک بارکد

مزایای استفاده از QR code یا بارکد دو بعدی

به طور کلی بارکدهای دو بعدی یک قدم جلوتر از بارکدهای تک بعدی بوده و از مزایای بسیاری برخوردار است. در ادامه ویژگی های این نوع بارکد را شرح میدهیم.

  • خواندن آسان بارکدهای 2D: با این نوع بارکد قادر به خواندن آن از طریق گوشی های هوشمند و یا دوربین های دیجیتال خواهید بود. هیچ گونه تجهیزات خاصی برای خواندن این بارکد نیازی نیست و با اطلاعات بیشتری که دارند میتوان با دقت بالا آنها را خواند.
  • آسان جهت انتقال: کیو آر کد QR code را میتوان با اس ام اس در بین گوشی های همراه ارسال کرد.
  • امنیت بالا: در بارکدهای دو بعدی میتوان برای حفاظت از اطلاعات و داده ها آنها را رمزگذاری گرد.
  • داده های بیشتر: در بارکدهای معمولی که به صورت یک خط کوتاه سیاه و سفید است نمیتواند داده های زیادی را دربر بگیرد که معمولا یک یا چند رقم دهگان برای خواندن و شناسایی محصولات کافی است. همچنین نمیتوان اطلاعات بیشتر و یا اضافی را به بارکد اضافه کرد. اما بارکد دو بعدی یک نوع مربع از داده است که به دو صورت اجرا میشود، تا بتواند داده های بیشتری را در جای یکسانی ذخیره کند.این نوع بارکد 2000 عدد داده را ذخیره و نشان میدهد.
  • خطاهای کمتر: بارکدها داده های کمی را دربر دارند.اما طول میله ها که اطلاعات را به صورت عمودی تکرار میکند، داده های کپی شده ای برای نگهداری در مقابل کد آسیب دیده یا اشتباه وجود ندارد، مانند زمانی که لیبل یک محصول در اثر آب بی رنگ شود و یا یک جعبه پاره شود. ظرفیت بالای کیو ار کد قادر به نگهداری اطلاعات مشابه با شیوه های متفاوت در سیستم های پیچیده است. در صورتی که کد دارای نقصی باشد میتواند به راحتی آن را تشخیص دهد و حتی قادر به خواندن همه کد است.

خواندن بارکد دوبعدی

انواع بارکد دو بعدی

به طور کلی از لحاظ ظاهری تمامی بارکدهای دوبعدی شبیه یکدیگر هستند. اما با کمی دقت خواهید دید که متفاوت از یکدیگر هستند. این نوع بارکدها دارای انواع مختلفی هستند، که بعضی از آنها در حوزه های اختصاصی و برخی دیگر به صورت عمومی است. در بین این مدل ها شناخته شده ترین آنها نظیر کیو آر کد QR Code بوده که در سال 1990 یک کمپانی ژاپنی عنوان شد و مدل دیگر آزتک با الگوی چشم گاو توسط ولچ آلین گسترش یافت. همچنین مدل ماکسی توسط خدمات پستی ایالات متحده عنوان گردید. چندین مدل از این بارکدها نیز وجود دارد که ویژگی های خاص خود را دارند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید بارکد QR در سمت چپ و آزتک در سمت راست قرار دارد.

انواع بارکد 2D

در آخر اینکه شما قادر به استفاده بارکدهای دو بعدی یا همان QR در هر مکانی که میتوان دستگاه اسکنر بارکد را قرار داد خواهید بود. امروزه اکثر گوشی های هوشمند قابلیت خواندن بارکدهای 2D را دارند. تبلیغ کنندگان برای دسترسی ساده کاربران به صورت آنلاین برای کالا و محصولات خود، این بارکد را در قسمتی از تبلیغات خود چاپ میکنند. کافی است گوشی همراه خود را روی این کد قرار دهید، تا جهت خواندن اطلاعات در گوشی اسکن شود و به راحتی به سایت کالا مورد نظر بدون تایپ آدرس متصل میشوید. این مدل تبلیغات برای پوستر و یا تابلوها در محیط های عمومی جهت دسترسی به سایت تبلیغ کننده بسیار مناسب است.

اگر از این مقاله لذت بردید، نظرات و پیشنهادات خود را با این مجموعه در میان بگذارید. ما منتظر پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

ثبت نظر
کد امنیتی

نظرات کاربران

سعید ارسال شده در ۱۷ فروردین ۱۳۹۸

ممنون از مطالب مفیدتون

محصولات مرتبط