راهنمای انتخاب کاغذ برای چاپ عکس

راهنمای انتخاب کاغذ برای چاپ عکس

 

در گذشته عکاسی مختص دوربین های  آنالوگ بوده است و چاپ آنها فقط در اتاق های تاریک انجا م میشد اما امروزه با پیشرفت فناوری ها و تکنولوژی حتی میتوانید در خانه هم عملیات چاپ عکس را انجام دهید که برای این کار ابتدا به چاپگر مخصوص عکس و همچنین کاغذهای مخصوص آن را نیاز دارید.

البته با هر نوع کاغذی میتوان آن را انجام داد اما برای اینکه بتوانید تصاویری با کیفیت بالا داشته باشید لازم است از کاغذهای مخصوص چاپ عکس استفاده نمایید که نسبت به معمولی آن مقاوم و با کیفیت تر میباشد.ما در این مقاله قصد داریم بعضی از مهمترین ویژگی ها را برای انتخاب کاغذ را بررسی نماییم.

معرفی کاغذهای عکاسی

اگر عکاس هستید و کیفیت  تصاویر برایتان مهم میباشید و یا به تازگی تصمیم به خریدن دوربین اقدام کرده اید باید توجه داشته باشید انتخاب کاغذ مناسب مهم ترین ملاک در این بخش میباشد زیرا در بازار انواع  متفاوتی از کاغذهای عکاسی که  شامل 3000 مدل  وجود دارد که هر کدام ظاهر و ویژگی های خاص خود را در چاپ دارد.

انتخاب کاغذ برای چاپ تصاویر کار آسانی نمیباشد.کاغذها انواع متفاوتی از نظر جنس مانند براق،مات،بافت دار،پلاستیکی و گلاسه دارد که هر کدام کارایی های خاص خود را دارد و از نظر قیمت نیز متفاوت میباشد.علاوه بر جنس مواردی دیگر مانند آلفا سلولز،متالیک و کتانی وجود دارد که  در انتخاب کاغذ با آن مواجه میشوید.

منظور از این موارد مواد تشکیل دهنده و پوشش کاغذ میباشد که تاثیر بسیاری بر روی چاپ دارد.یکی از فاکتورهای مهمی که باید به آن توجه داشت براق و مات بودن کاغذ میباشد که معمولا برای چاپ متن از مات استفاده میشود و کاغذهای براق که مقاوم و شفاف میباشند برای تصاویر مورد استفاده قرار میگیرد. 

کاغذ مات (luster) : دارای بافتی صاف میباشد وعکس بر روی این کاغذ مات میباشد و بافت بسیار نرمی دارد.در مقابل نور انعکاس زیادی ندارد و برای چاپ انواع عکس ها از جمله موبایل،عکس حرفه ای و پرسنلی کاربرد دارد.کیفیت آن بالا و ماندگاری بالایی هم دارد همچنین از نظر اقتصادی به صرفه میباشد.این مدل از کاغذ به کاغذهای مخملی معروف میباشد و یکی از کاغذهای پرکاربرد در ایران میباشد.

کاغذ سیلک (Silk) : یک نوع کاغذ حرفه ای به حساب می آید که دارای کیفیت و کنتراست بالا هنگام چاپ میباشد.از ویژگی مهم آن این است که اثر انگشت بر روی آن نمیماند و نسبت به کاغذ لاستر مقاوم و محکم تر میباشد و همچنین برای چاپ عکس نیز توصیه میشود زیرا دارای کیفیت و قیمت به صرفه ای میباشد. 

کاغذ براق (Glossery) : میتوان گفت از پرکاربرد ترین کاغذهایی که برای چاپ عکس های شاد و رنگی مانند پاسپورتی،پرسنلی وعروسی مورد استفاده قرار میگیرد.تصاویر در آن به صورت شفاف و براق میباشد و به اثر انگشت حساس میباشد و مقاومت  آن نیز پایین میباشد.

کاغذ پریل(Pearl) : یک نوع کاغذ حرفه ای میباشد و چاپ عکس بر روی آن بسیار زیبا میباشد.مانند کاغذ براق بوده ولی از لحاظ کیفیت و مقاومت بسیار بالاتر میباشد و قیمت بالایی نیز دارد.

کاغذ کنواس : یک نوع کاغذ سنگین وزن و بافت دار که شبیه به پارچه کنواس میباشد.کنواس یک نوع پارچه بادوام و پشمی میباشد.یکی از کاربردهای آن بوم نقاشی میباشد که دارای جلوه های زیبایی میباشد.

بوم : برای چاپ تصاویری که میخواهید آن را قاب کنید این گزینه مناسب میباشد.کاغذ بوم با کیفیت بالا میتواند رنگ و کنتراست کاغذهای مات را ارائه دهد.جنس این بوم ها طوری ساخته شده است زمانی که تصویر روی آن چاپ شود خراش ها را نمایش میدهد که هنگام چاپ آن باید مراقب باشید. 

کاغذ هنری : کاغذهای دیگری به نام هنری وجود دارند که دارای پوششی مات میباشند.دارای کنتراست و رنگ های متفاوت میباشد.تصاویری که دارای رنگ های یکسان میباشد در آن بسیار عالی نمایش میدهد.

 

مشخصات کاغذ چاپ عکس 

مشخصات که شامل روشنی،وزن،ابعاد،ضخامت، رنگ و ... میباشد که ارتباط مستقیم با چاپ تصاویر دارد.به عنوان مثال وزن کاغذ هر چه قدر سنگین باشد مقاومت آن بیشتر میباشد و این نکته را در نظر داشته باشید که همه پرینترها این کاغذها را پشتیبانی نمیکنند.برای چاپ دو طرفه مانند جزوه و کتب باید توجه داشته باشید کاغذی که انتخاب میکنید این قابلیت را داشته باشد.

یکی دیگر از ویژگی های مهم هنگام خرید قیمت آن میباشد که چه قدر میخواهید هزینه بپردازید.کاغذ ارزان تصاویری معمولی تر و گاهی بی کیفیت نسبت به کاغذهای مرغوب و گران تر به شما ارائه میدهد.بهتر است برای استفاده روزمره خود از کاغذهای به صرفه استفاده نمایید و برای کارهای مهم از کاغذهای گران و فانتزی استفاده نمایید.

یکی دیگر از موارد مهم هنگام انتخاب برند آن میباشد که بسیاری از کاربران به آن توجه نمیکنند.بهتر است از کاغذهایی که شرکت تولید کننده دستگاه پرینترتان پیشنهاد داده است استفاده نمایید و از کاغذهایی که باعث میشود گرد و خاک بر روی تصاویر شما بنشیند استفاده ننمایید.اگر کاغذ را متناسب با تصاویر و یا دستگاه انتخاب نکنید تصاویر در چاپ به صورت پخش شده چاپ میشوند پیشنهاد میشود از کاغذهای سازگار با چاپگر استفاده شود.

انواع کاغذ

ثبت نظر
کد امنیتی
محصولات مرتبط