نکات مهم در خرید ویدئو پروژکتور برای محیط‌های آموزشی

نکات مهم در خرید ویدئو پروژکتور برای محیط‌های آموزشی

امروزه خرید ویدئو پروژکتور برای محیط‌های آموزشی بسیار هوشمندانه بوده و مزایای بسیاری را به همراه دارد که یکی از ارکان مهم در حوزه‌ آموزش محسوب می‌شود. در نظر داشته باشید که انتخاب یک ویدئو پروژکتور برای اهداف آموزشی کار ساده‌ای نیست و باید ویژگی‌های محیطی نظیر اندازه اتاق، فضا و نور را در نظر بگیرید، زیرا در صورت خرید اشتباه و نا‌آگاهانه ممکن است بیشتر برایتان مایه دردسر باشد. درواقع یک انتخاب مناسب می‌تواند جذابیت یادگیری را هنگام آموزش افزایش دهد و بین دانش آموزان تعامل ایجاد کنند تا در جلسات شرکت کرده و یادداشت‌برداری کنند.

انتخاب ویدئو پروژکتور برای محیط‌های آموزشی

اول از همه و قبل از خرید باید نیاز و شرایط محیطی که ویدئو پروژکتور در آن نصب می‌شود را بررسی و ارزیابی کنید و اندازه کلاس و تعداد مخاطبان هم را در نظر بگیرید. البته نیاز‌های دانش آموزان نیز در انتخاب نقش بسیاری دارد که این نیاز‌ها شامل بررسی نوع محتوا، اهداف تعاملی و دیگر مشخصات کلیدی است که در ادامه تمامی موارد را شرح خواهیم داد.

شدت روشنایی

روشنایی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در هر دیتا پروژکتوری است که به طور معمول پروژکتور‌های آموزش از روشنایی بالایی برخوردار هستند. میزان شدت روشنایی با واحد انسی لومن اندازه گیری می‌شود و هرچه این میزان بیشتر باشد، تصاویر روشن‌تری در اختیار خواهید داشت. در نظر داشته باشید که هر چه روشنایی محیط بیشتر باشد، روشنایی لامپ دستگاه خنثی می‌شود، بنابراین در صورتی استفاده در محیط‌های روشن باید دستگاه‌هایی با روشنایی بسیار بالا را انتخاب کنید تا دانش آموزان بتوانند تصاویر و اسلاید‌ها را به راحتی همراه با جزئیات و کیفیت بالا تماشا کنند.

نسبت کنتراست

یکی از ویژگی‌هایی که بر روی کیفیت تصویر بسیار اثر گذار بوده، نسبت کنتراست است به خصوص در ویدئوپروژکتور‌های آموزشی این ویژگی بسیار حائز اهمیت بوده تا دانش آموزان تصاویر و ویدئو‌های آموزشی را با نمایش بهتر و تفکیک نواحی تیره و روشن تماشا کنند به طور معمول در کلاس‌های درس تصاویر، نمودار و ویدئو نمایش داده می‌شوند که باید به خوبی برای قابل دیدن باشند که درواقع کنتراست بالا می‌تواند کیفیت و جزئیات بالا را به نمایش بگذارد.

اتصالات

یک ویدیو پروژکتور آموزشی باید از درگاه‌های ارتباطی کاربردی و ضروری برخوردار باشد تا معلمان بتوانند محتوا‌های آموزشی را با منابع مختلف به نمایش بگذارند. در صورتی که محتوای آموزشی از روی لپ‌تاپ و یا رایانه آماده پخش شدن باشد، نیاز به درگاه HDMI خواهید داشت که البته برخی از لپ‌‌تاپ‌های قدیمی درگاه HDMI را ندارند و از VGA استفاده می‌کنند. درگاه USB نیز که یکی از رایج‌ترین‌‌ درگاه‌ها در هر ویدئو پروژکتوری است که برای اتصال مستقیم و بدون کابل و نمایش محتوا‌ها از فلش مموری کارایی دارد.

درگاه‌های ارتباطی ویدئو پروژکتور

رزولوشن

ویژگی مهمی دیگری که قبل از خرید ویدئو پروژکتور باید در نظر بگیرید، رزولوشن است که هر چه این مقدار بیشتر باشد متون و تصاویر قابل خواندن خواهند بود. در حال حاضر نیز پنج نوع رزولوشن در ویدئو پروژکتور‌‌ها وجود دارد که شامل XGA ،WXGA ،1080p ،WUXGA و 4K می‌شود.

وضوح تصویر در دیتا پروژکتور

میزان مصرف انرژی

اگر مصرف برق برای شما اهمیت بالایی دارد، حتما در انتخاب و خرید دیتا ‌پروژکتور آموزشی دقت لازم را داشته باشید و از داشتن قابلیت Eco در پروژکتور مطمئن شوید. این ویژگی به کاهش مصرف انرژی و در نهایت به افزایش طول عمر لامپ کمک بسیاری می‌کند.

میزان زوم

زوم یک دیگر از ویژگی‌های بسیار کاربردی است که این امکان را می‌دهد تا اندازه تصویر را بدون حرکت دادن ویدئوپروژکتور، تنظیم کنید. در واقع این قابلیت باعث شده که در نصب انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشید و به راحتی تغییراتی را در اندازه تصویر ایجاد کنید.

برند‌‌های برتر ویدئو پروژکتور آموزشی

بسیاری از ویدئو پروژکتور‌های آموزشی در بازار موجود هستند که می‌توان به اپسون و اپتما اشاره کرد که به عنوان بزرگترین سازنده دیتا پروژکتور‌های آموزشی در جهان هستند و طیف گسترده‌ای از مدل‌ها را به کاربران ارائه داده‌اند.

ثبت نظر
کد امنیتی
محصولات مرتبط