بارکدخوان در کسب و کارهای امروزی چه کاربردی دارد؟

بارکدخوان در کسب و کارهای امروزی چه کاربردی دارد؟

با توجه به دیجیتالی شدن جوامع و استقبال زیاد مردم از هر تکنولوژی‌ای که زندگی را برای آنها ساده‌تر و باکیفیت‌تر کند، انتخاب ابزارهایی که به کارهای روزانه سرعت می‌بخشد به یکی از معیارهای مهم خریداران تبدیل شد. در راستای محبوبیت این دسته از محصولات و تلاش شرکت‌های بزرگ برای ساخت ابزارهایی که کارهای بشر را بهینه‌تر کنند، ابتدا بارکد و سپس دستگاه بارکدخوان اختراع شدند. در سال 1952، نورمن وودلند آمریکایی موفق شد شکل نخستین بارکدهای امروزی را اختراع کند و سال‌ها بعد در 1966 میلادی اولین کالاهای بارکددار به بازار عرضه شدند. لازم به ذکر است که بارکدها در آن زمان به شکل خطی نبودند و در سال 1973 جورج لورر توانست آن را اصلاح کند. بارکد و ورود آن به بازار، نقطه‌ی عطفی برای پیشرفت تجارت و صنعت بود و بعدها در خرید و معاملات جزئی و فروشگاهی نقش بسیار پررنگی پیدا کرد. البته که تا قبل از 1970 اینکه شما به خرید بروید و کالایی را ببینید که بر روی خود نقش بارکد دارد، مسئله‌ی معمولی‌ای نبود و سال‌ها طول کشید تا به کاربرد بسیار وسیع و گسترده‌ی امروزی برسد. بعد از این اختراع مهم که موجب افزایش سرعت کارها، دسته بندی سریع اجناس و صرفه جویی در زمان می‌شد، نوبت به این رسید که دستگاهی ساخته شود که اطلاعات این بارکدها را پردازش کند و در نهایت با تلاش‌های تیم دیتالاجیک در سال 1974 اولین بارکد خوان‌ها ساخته و پرداخته شدند. ابتدا تولید و استفاده از بارکدخوان‌ها بسیار محدود بود اما این دستگاه با کارایی خیره کننده‌اش توانست مردم و صاحبان فروشگاه‌ها و صنایع و حتی تجار را قانع کند تا بر روی تمامی محصولاتشان کدهایی مخصوص، ثبت کنند. این دستگاه علاوه بر اینکه موجب شد تا میلیون‌ها ساعت از زمان روزانه‌ی کارمندان فروشگاه‌ها و تجار و صاحبان صنایع و حتی داروخانه‌ها ذخیره شود، کیفیت دسته بندی و ثبت اطلاعات را هم به حد اعلای خود نزدیک کرد. این روزها از کوچک‌ترین خوراکی‌ها گرفته تا شامپو و لباس و غیره از بارکدها بهره مند هستند و فروشندگان اجناس با ثبت این کدها، به لیست فروش منظمی دسترسی پیدا می‌کنند که از اشتباهات انسانی به دور است و می‌توان بر صحت اطلاعات آن تکیه کرد. اسکنرهای بارکد امروزی از سرعت و دقت بالاتری در پردازش انواع کدها برخوردارند و همین مسئله موجب محبوبیت بیش از پیش این دستگاه‌های جادویی شده است. این روزها برای اکثر فروشندگانی که حفظ زمان و ارائه‌ی خدمات بیشتر به مشتری اولویت آنها است، این بارکدخوان‌ها ابزاری ضروری و بسیار کاربردی هستند. بارکدها تا جایی پیشرفت کرده اند که امروزه بسیاری از رستوران‌ها، کافه‌ها، هتل‌ها و غیره، برای دادن آدرس یا منتقل کردن مشتری به سایت و دسترسی به خدمات، از کدهایی استفاده می‌کنند که به سادگی توسط اسکنر گوشی‌های موبایل قابل بازخوانی و پردازش است. بارکدها به دو دسته‌ی خطی و ماتریسی تقسیم می‌شوند که نوع ماتریسی آنها به شکل صفحه‌ی شطرنج هستند و می‌توانند که اطلاعات بیشتری را در خود جای بدهند. در ادامه به معرفی انواع بارکدخوان‌ها از لحاظ نوع خوانش کدها، می‌پردازیم:

بارکدخوان‌ها از نظر نوع خوانش

قلمی:

این بارکدخوان‌ها به وسیله‌ی یک دیود که در قسمت نهایی قلم قرار گرفته است و قابلیت پردازش نورهای مختلف را دارد، مقدار بازتاب‌ها را بررسی می‌کند و بدین صورت قابلیت این را دارد که رنگ و مقدار عرض هر نوار را پیدا ‌کند.

لیزری:

این دستگاه از نوع قلمی بارکدخوان‌ها پیشرفته‌تر است، با لیزر خود بر سرتاسر کدهای ثبت شده‌ی روی کالاها بالا و پایین می‌رود و به شکل دقیق‌تری آنها را ثبت و پردازش می‌کند.

CCD:

بارکدخوان‌های CCD بسیار پیشرفته هستند و به احتمال زیاد آنها را در فروشگاه‌های بزرگ و معتبر زنجیره‌ای دیده اید، این دستگاه‌ها به وسیله‌ی حسگرهای نوری بسیار ریز و ظریفی که دارند، با یک انعکاس نوری خطی، تمامی اطلاعات را از کدهای محصولات دریافت می‌کنند.

دوربین‌ها:

با رشد سریع و روز افزون کد اسکنرها و میل همیشگی بشر برای ساخت دستگاه‌هایی که کارایی بیشتری دارند، دوربین گوشی‌‌های موبایل به گونه‌ای ساخته و پرداخته شدند که قابلیت خوانش کدها را داشته باشند و حسگرهای CCD آنها، در کمترین زمان، اطلاعات کد را در اختیار مصرف کننده قرار دهند. اگر به دیوارهای خیابان و مترو و غیره توجه کرده باشید شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و رستوران‌های مختلف بر روی بنر تبلیغات خود یک کد قابل اسکن قرار می‌دهند که گوشی‌های موبایل قادر به خوانش سریع آنها هستند و به سادگی هرچه تمام‌تر اطلاعات بیشتر تبلیغات و سایت شرکت تبلیغ کننده را در اختیار شما می‌گذارند.

چند وجهی:

این نوع از بارکدخوان‌ها که به صورت ایستاده روی میز یا جاهای مختلف قرار می‌گیرند، دارای تکنولوژی پیشرفته‌ای هستند و به وسیله‌ی پرتوهای مستقیم و منحنی، کدها را از فاصله‌های مختلف ( بسته به کیفیت و امکانات بارکد خوان ) اسکن می‌کنند و با استفاده از این دستگاه‌ها دیگر نیازی نیست که اسکنر خود را به شکل مستقیم و خطی جلوی کدها بگیرید.

دستگاه بارکدخوان چند وجهی

همچنین می‌توانیم بارکدخوان‌ها را از لحاظ نوع کاربری و استفاده نیز دسته بندی کنیم:

دستگاه‌های بی سیم:

این بارکدخوان‌ها به وسیله‌ی بلوتوث یا وای فای به پردازنده متصل می‌شوند و برای فروشگاه‌هایی مناسب اند که لازم است به صورت مداوم دستگاه را جا به جا کنند.

بارکدخوان مدل بی سیم

دستگاه‌های با سیم:

این دسته کداسکنرها ارزان‌تر از از نوع قبلی هستند، به وسیله‌ی پورت‌های مختلف به دستگاه مرکزی متصل می‌شوند و بیشتر برای فروشگاه‌هایی کاربرد دارند که نیازی به جا به جایی دستگاه نداشته باشند.

بارکدخوان مدل سیمی

دستگاه‌های Free hands یا دست آزاد:

این بارکد خوان‌ها معمولا کنار صندوق فروشگاه‌ها نصب می‌شوند و به صورت ثابت کالاها را اسکن می‌کنند. برای استفاده از این دستگاه‌ها نیازی نیست که کد محصولات را با لیزر اسکنر مماس کنیم و آنها به صورت خودکار قادر هستند که از جهات مختلف کدها را ثبت و پردازش کنند.

شرکت‌های ارائه دهنده‌ی این محصول:

با توجه به استقبال گسترده‌ی فروشندگان، شرکت‎‌‌های زیادی دست به ارائه‌ی بارکدخوان‌های مختلف زدند و سعی کرده‌اند تا در این میدان رقابتی کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تر را به مصرف کننده عرضه کنند. از مهم‌ترین آنها می‌توانیم به شرکت‌های زبرا، میوا، دیتالاجیک و دلتا اشاره کنیم.

همچنین لازم به ذکر است که مجموعه‌ی کیومیتا با ارائه‌ی انواع بارکدخوان‌های شرکت‌های محبوب و باکیفیت، طیف وسیعی از گرینه‌ها را پیش روی مشتریان خود قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مقایسه‌ی محصولات می‌توانید با کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان در تماس باشید.

ثبت نظر
کد امنیتی
محصولات مرتبط