راهنمای انتخاب اسکنر مناسب

راهنمای انتخاب اسکنر مناسب

امروزه برای انتخاب و خرید مناسب باید اطلاعات و مطالعه کافی در مورد آن کسب کنیم.حال اگر مربوط به یک دستگاه الکترونیکی باشد، نیاز به اطلاعات در مورد آن یک امر ضروری است، زیرا این فناوری ها هر کدام ویژگی و خصوصیات متنوعی را دارند.یکی از دستگاه های الکترونیکی پر کاربردی که امروزه مورد استفاده سازمان ها، شرکت ها و حتی مصارف خانگی قرار گرفته اسکنر یا پویشگر است.همه اسکنرها در یک مدل و کارایی تولید نشده اند.در صورتی که جدیدترین و پیشرفته ترین نوع آن را خریداری کنید ممکن است مورد استفاده کار شما قرار نگیرد و خروجی که شما میخواهید را ارائه ندهد.به طور کلی این دستگاه ها یک کار را انجام میدهند اما از نظر سرعت، قیمت، برند و ابعاد فیزیکی متفاوت از یکدیگر هستند.ما در این مقاله قصد داریم راهنما خرید اسکنر مناسب با نیازهای شما را شرح دهیم، با ما همراه باشید.

انواع اسکنرها

به طور کلی اسکنرها از لحاظ کاربرد و شکل به چند دسته تقسیم شده است که شامل:

اسکنر خوابیده یا تخت : این اسکنرها دارای یک صفحه شیشه ای صاف بوده که با قرار دادن اسناد یا تصاویر بر روی شیشه، با نور زیر شیشه که به کاغذ تابیده میشود برخورد کرده و اسکن میکند.اسکنرهای تخت یکی از رایج ترین اسکنرها بوده که مورد استفاده شرکت ها و مصارف خانگی قرار گرفته که قادر است انواع اسناد و مدارک را تا ابعاد A3 اسکن کند.این دستگاه علاوه بر مزایا و کارایی هایی که دارد از معایبی نیز برخوردار است.تنها عیبی که در این اسکنرهای تخت وجود دارد ابعاد بزرگ آن بوده که فضای زیادی از میز شما را اشغال میکند. از مدل های اسکنر خوابیده می توان به اسکنر تخت اچ پی مدل scanjet pro 2500 f1 اشاره کرد. 

اسکنر دستی : ابعاد این اسکنرها بین 10 تا 12 سانتیمتر بوده و امکان جا به جایی و حمل را برای شما به وجود آورده است.این اسکنر بدین صورت بوده که برای اسکن تصاویر و مدارک به پورت رایانه متصل میشود.یکی از معایب این دستگاه این است که کاغذ در سایز A4 باید در چند بخش اسکن شود.این نکته را در نظر بگیرید که کیفیت اسکن آن از اسکنرهای دیگر پایین تر است. از مدل های دستی می توان به اسکنر آی ویژن Avision Mivand 2L اشاره کرد. 

اسکنر اسناد : این اسکنر مورد توجه ادارات و سازمان ها با حجم کاری بالا قرار قرار گرفته است.با استفاده از این اسکنر میتوانید اسناد و مدارک خود را با سرعت بالا و تا ابعاد A3 اسکن کنید.علاوه بر آن بعضی از مدل ها قابلیت ذخیره بر روی سی دی را نیز دارند.

اسکنر نقشه : همان گونه که از نامش پیداست برای اسکن نقشه ها با ابعاد بزرگ تا اندازه A0 به کار میرود.به دلیل قیمت بالای این دستگاه کاربران خانگی و حتی شرکت های کوچک رغبتی به خریدن آن ندارند.

اسکنر شیت فید (Sheetfed): این نوع از اسکنرها ابعاد کوچک تری نسبت به مدل تخت دارند و به جای اینکه اسناد و تصاویر را بر روی دستگاه بگذارید، آنها را در داخل دستگاه می فرستید.بدین صورت که به جای اینکه حسگرها به کاغذ برخورد کند، کاغد در اسکنر حرکت میکند.این اسکنر رزولوشن بالایی ندارد اما از نظر سرعت بسیار با سرعت بالا عمل میکند.

اسکنر فیلم و اسلاید: با استفاده از این اسکنر میتوانید فیلم ها یا اسلایدها را اسکن کنید.این اسکنر مخصوص، بیشتر مورد استفاده افرادی که در صنعت چاپ فعالیت دارند قرار میگیرد.از این رو به دلیل کوچک بودن اسلاید و فیلم ها این اسکنر حساسیت بالایی دارد و به راحتی میتواند آن ها را بخواند.

با توجه به توضیحاتی که در مورد انواع اسکنر که در بالا به آن اشاره شد، حال میتوانید ابتدا نیازها و انتظارات خود را از یک دستگاه Scanner مورد بررسی قرار دهید.بهتر است همه مدل ها و کارایی های اسکنر را مقایسه کنید و بعد به انتخاب و خرید آن اقدام کنید.

پارامترهای دیگری در هنگام خرید وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید.در ادامه به بررسی آن میپردازیم.

1.اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد قیمت اسکنر است.باید بررسی نمایید با توجه به بودجه ای که دارید چه قدر هزینه میخواهد پرداخت کنید.اگر حجم کاری شما کم است و نیاز به اسکن با کیفیت بالا ندارید پس بهتر است به سراغ مدل های خانگی و اداری با کیفیت متوسط بروید.

2. تغذیه اتوماتیک اسکنر (ADF) : اگر تعداد اسکن های شما در روز زیاد بوده، به دنبال اسکنری باشید که قابلیت ADF داشته باشد.این ویژگی به شما کمک میکند تا چند صفحه را به صورت همزمان اسکن کنید.

3.وضوح تصویر: اگر به دنبال اسکن اسناد و تصاویر با کیفیت بالا هستید این ویژگی را فراموش نکنید.اسکنری را انتخاب کنید که از رزولوشن بالایی برخوردار باشد. اسکنر با رزولوشن 1200x600 میتواند کیفیت مناسبی برای شما باشد.

4.نوع اسکنر: همانطور که در بالا اشاره کردیم اسکنرها در مدل های متنوعی طراحی و تولید شده اند.در صورتی که برای مصارف خانگی و یا برای شرکت ها با حجم کاری کم نیاز دارید بهتر است به دنبال مدل های اداری و رومیزی مانند اسکنر کانن Lide 120 باشید.

بی تردید خرید دستگاه اسکنر از جمله کارهایی است که نیاز به زمان زیادی برای بررسی مدل مورد نظر شما دارد، که در نهایت موجب انتخاب مناسب با نیاز شما خواهد شد. در آخر برای خرید این دستگاه حتما به فروشگاه های معتبر مراجعه نمایید و دقت نمایید که دستگاه از گارانتی و خدمات پس از فروش برخوردار باشد.مرکز ماشین های اداری کیومیتا میتواند شما را در این زمینه مشاوره و راهنمایی کند.

ثبت نظر
کد امنیتی
محصولات مرتبط