سیستم عامل اندروید Android

امتیاز کاربران : 3 از 5
سیستم عامل اندروید Android

معرفی سیستم عامل اندروید (Anroid)

اندروید (Anroid) یک نوع سیستم عامل موبایل میباشد که در سال 2005 میلادی توسط شرکت گوگل وارد بازار شد، اما شرکت گوگل مخترع سیستم عامل اندروید نمیباشد.اندروید در ابتدا فقط بر روی موبایل های هوشمند نصب میشد ولی در حال حاضر بر روی تلویزینها و ساعتها نیز قابلیت نصب را دارند، این سیستم عامل جزء پر طرفدارترین سیستم عامل ها محسوب میشود.سیستم عامل اندروید یک سیستم عامل Open source (متن باز) میباشد بدین معنی که میتوان به کد این سیستم عامل ها دسترسی داشت و شرکت های سازنده موبایل بر اساس نیازهایشان میتوانند تغییر دهند.

تفاوت Android و iPhone چیست؟

اندروید یک سیستم عامل محسوب میشود در حالی که آیفن یک نوع دستگاه هوشمند میباشد که سیستم عاملی به نام IOS دارد. IOS مانند اندروید سیستم عامل میباشد اما هر کمپانی تلفن هوشمند از آن نمیتواند استفاده کند و فقط شرکت اپل که سازنده IOS میباشد میتواند از آن برخوردار شود.

کاربردهای متفاوت سیستم عامل اندروید

تلویزیوین اندروید

کمپانی Archos اولین سخت افزار مبنی بر اندروید را برای تلویزیون پدید آورده است که نام این دستگاه Archos TV Connect میباشد. این دستگاه وسیله ای است که از طریق بلوتوث به تلویزیون متصل شده و همچنین میتواند نرم افزارهایی قابلیت نصب بر رو ی تبلت و تلفن های هوشمند را دارند بر روی این دستگاه نصب شود.

ساعت‌ هوشمند اندروید

ساعتی با نام Si14 WearIT Sports Watch طراحی شده است که شما میتوانید در این ساعت فایل های صوتی و تصویری را مشاهده کنید همچنین این ساعت قابلیت +ANT را دارد.

خودروهای اندرویدی

دستگاه Parrot Asteroid اولین رایانه مبنی بر اندروید برای خودرو میباشد که کارایی های گوناگونی را برای راننده و همچنین سرنشین ها را دارد.بر روی این دستگاه میتوان شماره تلفن،نقشه و نرم افزارهای کاربردی را نصب و اجرا کرد و برای اتصال به اینترنت نیاز به مودم USB میباشد.

عینک هوشمند

شرکت گوگل عینک هوشمندی را با نام Explorer Edition طراحی کرده است که مجهز به دوربین HD میباشد و از طریق بلوتوث میتوان به دستگاه های مبنی بر IOS و Anroid متصل شد.این عینک دارای صفحه شفاف میباشد که اطلاعات واقعی را درباره اجسام و موقعیت محیط میدهد.

علت اینکه اندروید در تلفن های هوشمند متفاوت میباشد چیست؟

همه گوشی های آیفن در ظاهر منو و نرم افزارهای شبیه هم دارند ولی هر شرکت برای تلفن های هوشمند خود یک ظاهر متفاوت دارند همانطور که در بالا اشاره شد سیستم عامل اندروید یک نوع سیستم عامل متن باز میباشد.قسمت ظاهری این سیستم عامل ها به عهده User Interface یا رابطه کاربری میباشد و هر شرکت سازنده تلفن هوشمند یک رابط کاربری به خصوصی برای خود دارد و این شرکتها با استفاده از این تغییرات سیستم عامل های متفاوتی را به کاربران ارائه میدهند.به عنوان مثال رابط کاربری شرکت سامسونگ که برای تلفن های هوشمند طراحی کرده Touch wiz میباشد و رابط کاربری شرکت ال جی UX میباشد.


کیومیتا، نمایندگی سامسونگ در تهران ارائه دهنده خدمات فروش و تعمیرات گوشی های هوشمند


ويژگی ها و خصوصيات اندرويد


1 .اندرويد این ویژگی را دارد که همه تکنولوژی های شامل بلوتوث،وای فای ، UMTS، CDMA، GSMو EV-DO پشتیبانی کند.


2. اندرويد فرمت انواع فايل هایی را که شامل GPJ ،GIF ،PNG ،MP3 ،AMR ،MPEG-4 و AAC را پشتیبانی میکند.

 

3 .اندرويد از سخت افزارهايی مانند GPS و همچنین دوربينهای متنوع را پشتيبانی می کند.

 

اندروید خام

اندروید خام یک سیستم عامل میباشد که گوگل آن را طراحی کرده است.در این نوع سیستم عامل شرکت ها و تولیدکنندگان این سیستم عامل در آن هیچ مداخله ای ندارند و به صورت خام روی سیستم های خود نصب میکنند و از انجایی که اندروید یک سیستم عامل باز است شرکت های اندروید بر اساس نیاز های خود ان ها را تغییر میدهند.

نسخه های اندروید

Android 0.1 .1: این ورژن از اندروید در زمان تولید خودش بسیار محبوب بود با انکه نتوانست از نظر درآمدی به اپل برسد ولی یک سری مشخصات اندروید را ارائه داد در حال حاظر این نسخه در برخی موبایل ها کاربرد دارد.

Android 1.5 Cupcake -2: هر نسخه از اندروید به نام یک دسر نامگذاری شده است.نسخه CUPCAKE نخستین نسخه اندروید میباشد که در سال 2009 به بازار ارائه شد.

Android 1.6 Donut -3: در سال 2009 نسخه Donut 1.6 ارائه شد.دراین نسخه ویژگی هایی ارتقاء یافت یکی از این ویژگی ها پشتیبانی CDMA بود.

4- Android 2.2 Froyo: تغییری که در این نسخه انجام شد افزودن فلش به دوربین بود .فلش دوربین نیز در ویدئو ها هم مورد استفاده قرار گرفت.

5- Android 2.3 Gingerbread: در سال 2010 این نسخه ارائه شد .در این نسخه پشتیبانی از NFC و SIP بود.

6-Android 3.0 and 3.1 Honeycomb: این نسخه در سال 2010 ارائه شد و این نسخه به دلیل اینکه در گوشی های هوشمند ورود پیدا نکرد مورد توجه قرار نگرفت.

7-Android 4.0 Ice Cream Sandwich: این نسخه در سال 2011 ارائه شد و همچنین به مدت 7 ماه طول کشید تا از این نسخه استفاده بشود.

8- Android 4.4 KitKat: اخرین نسخه ورژن X.4 میباشد و در سال 2013 ارائه شد.

9- Android 5.0 Lollipop: در سال 2014 این نسخه ارائه شد و از برزگترین طراحی گوگل به حساب می آید.دگرگونی که در این نسخه انجام شد Material Design بود.

10-Android 6.0 Marshmallow: این نسخه کمبودهای نسخه Lollipop را حل کرد و حتی بهتر از نسخه قبلی شد.

11-Android 7.0 Nougat: این نسخه جدیدترین نسخه اندروید میباشد و خصوصیات بی همتایی را عرضه کرده است.

12-Android 8.0 Oero: مانند اندرویدNougat جدید ترین نسخه اندروید میباشد و در این نسخه در حا حاضر ارائه میشود.

14-Android P: سال 2018 در این نسخه 11 تلفن همراه بهره مند شدند از جمله سونی اکسپریا، شیائومی،وان پلاس و ... گوگل هنوز علت نامگذاری و مخفف حرف P را لحاظ نکرده است.

نرم افزارهای محبوب و پر کاربرد اندروید در سال 2017

1.نرم افزار پیام رسان تلگرام (Telegram)

2.نرم افزار کیبورد Gboard

3.نرم افزار ادیت عکس PicsArt Photo Studio

4.نرم افزار مدیریت فایل Solid Explorer File Management

5.نرم افزارآنتی ویروس Avast Mobile Security – Antivirus & AppLock

6. نرم افزار بهبود دهنده‌ی فضای حافظه Clean Master- Space Cleaner

.7اپلیکیشن مدیریت برنامه Greenify

.8اپلیکیشن برتر اندروید ساخت گیف و انیمیشن PicsArt Animator: GIF & Video

9.نرم افزارایرانی تاکسی یاب Carpino

10. نرم افزارورزشی اندرویدی Home Workout – No Equipment

سیستم عامل انروید

ثبت نظر
کد امنیتی

نظرات کاربران

SAMAD ارسال شده در ۲۳ آبان ۱۳۹۷

پرفروش ترین گوشی های سال را هم معرفی کنید.ممنون

محصولات مرتبط