پرینترهای سه بعدی صنعتی

پرینترهای سه بعدی صنعتی

معرفی پرینتر سه بعدی

در چاپگرهای سه بعدی میتوانید عکس ها، شی و قطعات را در کامپیوتر به صورت سه بعدی تبدیل کنید.چاپگرهای سه بعدی یک فناوری ساخت افزایشی است به این منظور که در این فرآیند لایه های بسیار نازک را رو یکدیگر اضافه میکنیم و در نتیجه تبدیل به قطعه سه بعدی مورد نظر میشود. مواد اولیه ای که در پرینتر سه بعدی استفاده میشود. بر اساس نیاز شما میباشد که میتواند شامل پلاستیک ها (سخت و معمولی)، آلیاژها (تا سخت ترین انها) فلزها (آلومینیوم فولاد)، شیشه و سرامیکها باشد. چاپگرهای سه بعدی در صنایع مختلفی کاربرد دارد. پیش از این تصاویر به صورت دو بعدی ارائه میشدند تا افراد بتوانند ذهن طراح را درک کنند.پرینترهای سه بعدی اشکال را با هر اندازه ، زاویه و شکلی میتواند به صورت سه بعدی تولید کند.یکی از شرکت هایی که در تولید این چاپگرها فعال هستد شرکت connex میباشد که نمونه ای از چاپگرهای سه بعدی را تولید کرده است. چاپگرهای سه بعدی در صنایع مختلفی از جمله معماری (طرح های مختلف معماری از جمله ماکت)، پزشکی (ساخت اعضای بدن مصنوعی)، صنعت(تولید قطعات صنعتی)، مجسمه سازی(ساخت مجسمه های برجسته)، میراث فرهنگی (ساخت اثار تاریخی)، روباتیک (ساخت قطعات)، شیمی (مدل سازی مولکولی)، خودرو سازی (تولید قطعات) کاربرد دارد.

تکنولوژی پرینتر های سه بعدی در سه مرحله انجام میشود: 1.مرحله اول طراحی 2.مرحله دوم لایه لایه کردن 3.مرحله سوم چاپ

تکنولوژی پرینتر های سه بعدی

اولین قدم در تکنولوژی این پرینترها تولید مدل دیجیتالی است.با نرم افزارهای مختلف میتوان مدل را طراحی کرد و به صورت سه بعدی اسکن کرد.زمانی که تصویر سه بعدی ایجاد میشود،تصوی را به لایه های مختلف تقسیم کرده و به چاپگر انتقال میدهیم.چاپگر بعد از اینکه اطلاعات را دریافت کرد با استفاده از موادی که به ورودی دستگاه مانند پلاستیک ، فلزات، سرامیک ها و شن و ماسه داده شده لایه ها را چاپ میکند و این تا زمانی که تصویر نهایی شکل بگیرد ادامه پیدا میکند.

انواع تکنولوژی‌های پرینتر سه بعدی

در پرینترهای سه بعدی نوع تکنولوژی استفاده در آنها به چند دسته تقسیم میشوند.این تکنولوژی با توجه به پیشرفت آنها در حال تغییر هستند.

1.تکنولوژی (Setereo Lithography Aparatus) SLA

یک روش قدیمی ساخت افزایشی است که در حال حاظر در پروژه های مختلف استفاده میشود.روش این پرینتر در اثر سرد شدن مایع باعث تولید شی سه بعدی میشود. کیفیت و مدت زمان آن بستگی به پرینتر دارد.در روش SLA به علت پایین بودن هزینه و کوتاه بودن زمان پرینت در نمونه سازی کاربرد بسیار دارد و کمتر برای مصارف خانگی استفاده میشود.تکنولوژی SLA یکی از روش های قدیمی پرینتر سه بعدی میباشد که امروزه همچنان بسیاری از کمپانی ها برای نمونه سازی استفاده میکنند.

2.تکنولوژی (Digital Light Processing) DLP

این تکنولوژی مشابه تکنولوژی SLA میباشد و تنها تفاوت اصلی این دو منبع نور انها میباشد. در این روش لایه ها در یک لحظه شکل میگیرند و در نتیجه زمان چاپ سریع تری نسبت به تکنولوژی SLA دارند.در این تکنولوژی هزینه پایین میباشد.

3.تکنولوژی (Fused deposition modeling) FDM

با استفاده از تکنولوژی FDM می توانید مدل های مفهومی را چاپ کنید.در این روش ساخت اشکال پیچیده امکان پذیر است و همه قسمت های چاپ شده از کیفیت بالایی برخوردار هستند.تکنولوژی FDM در صنایع مختلفی از جمله صنایع خودرو سازی و کمپانی های مواد غذایی استفاده میشود.

4.تکنولوژی (Selective Laser Sintering) SLS

فناوری SLS مشابه SLA میباشد تفاوت ان ها این است که در این روش به جای مایع از پودر استفاده میشود.هزینه این روش بالا است و علت این گرانی لیزرهای قدرت بالا در این پرینترها میباشد و کمتر برای مصارف خانگی استفاده میشود.

5.تکنولوژی (Selective laser melting) SLM

این فناوری شبیه تکنولوژیSLS میباشد. کاربرد این فناوری در تولید قطعات با اشکال پیچیده میباشد.منبع انرژی فناوری SLM پرتو لیزر کیفیت بالا میباشد که باعث ذوب شدن پودر فلزی میشود. بیشترین کاربرد این فناوری در ارتوپدی و صنعت هوافضا است.از معایب این روش میتوان به گران بودن و کند بودن آن اشاره کرد. صنعت هوافضا و ایمپلنت های پزشکی از این فناوری استفاده میکنند.

6.تکنولوژی (Electronic Beam Melting) EBM

یکی دیگر از روش های ساخت افزایشی برای قطعات فلزی فناوری EBM میباشد.این روش مانند فناوری SLM ماده اولیه به شکل پودر میباشد و تفاوت این روش با فناوری SLM منبع انرژی میباشد که در تکنولوژی EBM منبع انرژی پرتو الکترون میباشد.

7. تکنولوژی (Laminated object manufacturing) LOM

یکی از پر سرعت ترین روش های نمونه سازی فناوری LOM میباشد. در فرآیند LOM لایه ها در اثر فشار و گرما ذوب میشوند و با لیزر کنتر میشود و سپس به شکل مورد نظر در می آیند.هزینه چاپ در این فناوری پایین میباشد.در تکنولوژی LOM پرینت قطعات بزرگ امکان پذیر است.

ویژگی های مهم پرینترهای سه بعدی

پرینترهای سه بعدی از ساده ترین مدل ها برای مصارف خانگی تا بزرگ ترین پرینتر ها برای مصارف صنعتی وجود دارند. در هنگام خرید پرینتر سه بعدی باید نکاتی را توجه داشته باشیم به عنوان مثال باید در نظر بگیریم برای چه کاری میخواهیم یا چه خروجی را باید چاپ کند اگر این عوامل را خوب بشناسیم میتوانیم با توجه به حوزه کاری و نیازمان پرینتر مناسب را انتخاب و خریداری کینم.

مهمترین ویژگی هایی که هنگام خرید باید نظر گرفت شامل:

1.نوع تکنولوژی

2.قیمت

3.کیفیت

4. ایمنی

5.گارانتی و خدمات پس از فروش

ثبت نظر
کد امنیتی
محصولات مرتبط