اصطلاحات کاربردی پرینتر‌‌ها

اصطلاحات کاربردی پرینتر‌‌ها

امروزه استفاده از دستگاه پرینتر در ادارت، دفاتر و حتی خانه به شدت رواج پیدا کرده و به ملزومات اصلی و ضروری تبدیل شده است. بسیاری از افراد در خرید پرینتر بیشتر به ظاهر نظیر رنگ، ابعاد، قیمت و غیره توجه می‌کنند و توجه چندانی به مشخصات فنی آنها ندارند. همچنین ممکن است با عبارات و اصطلاحاتی رو به رو شوید که از آنها سر در نیاورید که این اصطلاحات بیشتر به مشخصات و قابلیت‌های دستگاه اشاره دارند. درواقع مطالعه و آشنایی با اصطلاحات فنی باعث شده تا با توجه به نیاز و انتظارات خود چاپگر مناسب را خریداری نمایید. ما در ادامه قصد داریم شما را با نکات و اصطلاحات تخصصی مشخصات فنی پرینتر آشنا کنیم.

اصطلاحات رایج در پرینتر‌ها

عملکرد و چرخه کار

به‌ میزان صفحاتی که یک پرینتر در یک ماه می‌تواند چاپ کند، چرخه کار می‌گویند که در هر پرینتر این مقدار متفاوت بوده و توسط شرکت سازنده تعیین می‌شود. کاربرانی که نیاز به چاپ بالایی از اسناد دارند باید به چرخه ماهانه چاپگر توجه بسیار داشته باشند و پیش از خرید به نیاز‌های چاپی خود در ماه دقت کنند که بیشتر از ظرفیت چاپگر نباشد. به عنوان مثال اگر در ماه 3000 برگ پرینت میگیرند نباید دستگاهی را انتخاب کنند که توان کار ماهیانه کتر از 3000 برگ در ماه را دارد.

کاغذ چاپی

انتخاب کاغذ‌ می‌تواند تاثیر بسزایی بر روی کیفیت چاپ بگذارد. استفاده از کاغذ‌های ضخامت زیاد و وزن بالا برای چاپ روزانه اسناد مناسب نیستند اما برای تصاویر گرافیک بالا و رنگی خروجی خوبی را دارد. قبل از خرید کاغذ حتما باید نوع کاغذ مناسب و سازگار با پرینتر خود را بدانید، زیرا در صورت استفاده از کاغذ نامناسب آسیب‌های جبران نا‌پذیری به دستگاه پرینتر شما وارد می‌شود که مجبور به تعمیر و گاها تعویض دستگاه خواهید شد.

انواع کاغذهای چاپی در چاپگر‌ها

رزولوشن

یکی از مشخصه‌‌های فنی مهم در هر چاپگری، رزولوشن آن است که به تعداد نقاطی که در هر اینچ چاپ می‌کند، اشاره دارد. به عنوان مثال یک پرینتر با رزولوشن 600x600dpi دارای 600 نقطه افقی و عمودی در هر اینچ مربع است که در پرینترها این ویژگی متفاوت بوده و از 300dpi تا 4600dpi قابل چاپ است.

واحد سرعت

سرعت پرینتر با واحد PPM (برگ در دقیقه) عنوان می‌شود که کیفیت خروجی پرینتر تا حدی به سرعت بستگی دارد. در پرینتر‌های لیزری سرعت نسبت به جوهرافشان بیشتر بوده و برای کسب و کار‌هایی که نیاز به سرعت چاپ بالا دارند بسیار مناسب هستند.

نوع کاربری

به طور معمول دستگاه‌های پرینتر از نظر نوع کاربری به سه دسته تک کاره، سه کاره و چهار کاره دسته بندی می‌شوند که کاربران بر اساس نوع نیاز خود آن را انتخاب می‌کنند. برای مثال کاربران خانگی کوچک برای چاپ اسناد روزانه خود نیاز به یک پرینتر تک کاره نیاز دارند که علاوه برکم جا بودن هزینه‌های بالای جانبی جوهر، تعمیر و نگهداری را کاهش دهند. اما یک سازمان و اداره علاوه بر پرینت نیاز به اسکن، کپی و حتی فکس دارد که یک دستگاه سه کاره و چهار کاره می‌تواند برای آن کسب و کار بسیار مناسب باشد.

چاپ دورو

از کاربردی‌ترین اصطلاحات در دستگاه پرینتر که از مزایای آن محسوب می‌شود، چاپ دو طرف کاغذ است و بر روی دو طرف کاغذ چاپ را انجام می‌دهد. این ویژگی علاوه بر صرفه جویی در کاغذ، در زمان کاربر نیز صرفه جویی می‌کند.

چاپ دوروی خودکار در پرینتر

بازدهی جوهر و تونر

استفاده از جوهر یا تونر باکیفیت باعث می‌شود تا کیفیت چاپ فوق العاده‌ای را داشته باشید، برای این منظور شرکت‌های سازنده پرینتر در ابتدا از تونر و جوهر‌های اورجینال در پرینتر‎‌های خود استفاده می‌کنند.

سیستم تغذیه کننده اتوماتیک

سیستم تغذیه خودکار یا همان ADF یک قطعه کاربردی بر روی پرینت‌ها است که دارای یک سینی ورودی کاغذ است و این امکان را به کاربر می‌دهد بتواند به صورت همزمان چندین کاغذ را برای انجام سریع کار‌ها پشت هم پرینت بگیرد. این ویژگی دارای یک مشخصه به نام ظرفیت ADF است که در هر دستگاه این میزان متفاوت بوده.

سیستم تغذیه کننده اتوماتیک ADF در پرینتر

زبان چاپ

چاپ در پرینتر‌ها شامل دو زبان است که یکی مربوط به زبان کنترل (PCL) مخفف Printer Command Languag و دیگری مربوط به زبان پست اسکریپت (PS) مخفف Postscript می‌شود. این دو زبان نقش بسیاری بر روی کیفیت چاپ دارند. این مسئله زمانی بیشتر خود را نشان‌ می‌دهد که بخواهید چاپ با کیفیت بالایی داشته باشید. ممکن است شما برای چاپ چندین فونت یا طرح گرافیکی مختلف داشته باشید که برای کنترل این اطلاعات چاپگر نیاز به یک زبان پیشرفته دارد تا بتواند با کاربر محاوره کند. با این زبان‌ها صفحات پیچیده با هر فونت و فرمتی توسط دستگاه دریافت می‌شوند و از حداکثر رزولوشن استفاده می‌کنند.

ثبت نظر
کد امنیتی
محصولات مرتبط