چه مانیتوری برای کامپیوتر بخریم؟

چه مانیتوری برای کامپیوتر بخریم؟

هنگام خرید کامپیوتر و سیستم‌های این چنینی، بیشتر تمرکز خریداران بر روی امکانات کیس و مسائل سخت افزاری آن است و کمتر در بررسی و انتخاب مانیتور وسواس به خرج می‌دهند، اما بهتر است بدانید که حتی عالی‌ترین کارت گرافیک و سی پی یو‌ها هم به یک مانیتور احتیاج دارند تا بتوانند قابلیت‌های خود را در بالاترین سطح نشان دهند. برای انتخاب نمایشگری که بیشترین تناسب را با نیاز‌‌های شما دارد بهتر است که به موارد زیر توجه کافی نشان دهید.

کاربری

اکثر مصرف کنندگان مانیتورها انتظار امکانات خیلی پیچیده‌ای را ندارند و تنها برای انجام کارهای روزانه و فیلم دیدن از آنها استفاده می‌کنند. اما برخی از کاربران برای کارهای گرافیکی، ویرایش تصویر، تدوین ویدئو و گیمینگ به نمایشگری احتیاج دارند که از کیفیت کلی بهتری برخوردار باشد.

رزولوشن

امروزه اکثر مانیتور‌هایی که ما در منازل و ادارات مشاهده می‌کنیم از کیفیت 1080 برخوردار هستند و همین کیفیت خوب برای انجام تمامی کارهای روزانه‌ی آنها کافی است. اما بعضی از برنامه‌های ویرایش عکس و فیلم یا بازی‌ها از حالت 4K پشتیبانی می‌کنند و برای نمایش بهتر قابلیت‌های خود به کاربر، به کیفیت 4K نیاز دارند. بنابراین با توجه به کاربری‌ای که از صفحه‌ی نمایش انتظار دارید باید به رزولوشن آن توجه کنید.

سرعت رفرش ریت

رفرش ریت به این معناست که نمایشگر تا چند تصویر را در یک ثانیه می‌تواند پردازش کند و نشان دهد. اکثر صفحه نمایش‌ها 60 تا 70 فریم را می‌توانند در یک ثانیه نشان دهند و برای فیلم‌ها و اغلب برنامه‌ها تا 30 فریم کافی است. اگر کاربر معمولی‌ای هستید نباید خیلی نگران رفرش ریت باشید. اما برای مصرف کننده‌های بسیار حرفه‌ای که می‌خواهند برنامه‌ها و بازی‌های بسیار حجیم را پردازش کنند، مانیتورهایی با رفرش ریت‌های بالاتر، در عین گران قیمت‌تر بودن، انتخاب‌های بهتری هستند.

سایز صفحه‌ی نمایش

در بین اطلاعاتی که هنگام خرید مانیتور باید مد نظر داشته باشید، اندازه‌ی تصویر از اهمیت بالایی برخوردار است. اکثر خریداران این دستگاه از سایزهای 23 تا 32 اینچ استقبال می‌کنند و با در نظر گرفتن کاربری و بودجه‌شان، نمایشگر مورد نظر را انتخاب می‌کنند. طبیعتا دستگاه‌های کوچک‌تر برای کاربردهای محدود مناسبند و هزینه‌ی کمتری هم صرف آنها خواهد شد. بعضی از مانیتورها اولترا هستند و این به معنای متفاوت بودن اندازه‌ی نسبت طول و عرض آنها با نمایشگرهای استاندارد و معمولی است و فضای افقی بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. اما متناسب با همین امکانات، برای خرید آنها باید هزینه‌ی بیشتری را بپردازید.

سایز صفحه‌ی نمایش در مانیتور

قیمت

مانیتور‌‌های کامپیوتر با توجه به دلایل مختلفی قیمت گذاری می‌شوند، مثلا خرید نمایشگری که از رزولوشن و کنتراست بهتری برخوردار است یا رفرش ریت آن از حالت عادی بالاتر است، طبیعتا پر هزینه‌تر از مدل‌های رده پایین‌ خواهد بود.

نوع پنل

یکی از مواردی دیگری که کمتر به آن پرداخته می‌شود اما تاثیر بسیار به سزایی در کیفیت تصویر و مقدار نور و رنگ‌ها دارد، نوع پنل پردازنده‌ی آن دستگاه است. برای آشنایی بیشتر هر کدام از پنل‌ها را به اختصار توضیح می‌دهیم:

پنل TN: این فناوری به وسیله‌ی رشته‌های عمودی تابیده، عمل می‌کند و اولین پنلی است که برای صفحه نمایشگرهای دو بعدی و تخت تولید شد. مانیتورهایی که از این نوع پنل بهره می‌برند از مزایایی مانند قدرت پاسخگویی کمتر از 1 میلی ثانیه، نرخ کنتراست مناسب و مقرون به صرفه بودن برخوردار هستند. اما به دلیل پوشش ندادن زوایای دید مختلف و تیره شدن تصویر و همچنین عدم برخورداری از نمایش دادن طیف بالای رنگ‌ها، انتخاب مناسبی برای گرافیست‌ها یا کسانی که زاویه‌ی دید و رنگ برایشان بسیار مهم است، نیستند.

پنل IPS: در این پنل‌ها که توسط شرکت هیتاچی ساخته شدند، رشته‌های مولکولی از عمودی به افقی تغییر پیدا کردند و این تغییر، موجب کاهش شدت پخش نورها و طبیعی‌تر شدن رنگ‌ها ‌شد. در مقایسه با نوع قبلی، سرعت پاسخگویی این پنل‌ها بیشتر است، اما در سال 2019 شرکت ال جی مانیتورهایی را معرفی کرد که علاوه بر برخورداری از IPS، سرعت پاسخگویی بسیار مناسب 1 میلی ثانیه را دارا بودند. همچنین این پنل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از زوایای مختلف هم، دید بسیار مناسبی ارائه می‌دهند و در روند استفاده از این محصول، تجربه‌ی تاریک شدن صفحه تا زاویه‌ی 45 درجه را نخواهید داشت. فقط ممکن است صفحه‌ی نمایشگرتان از زوایای نامتعارف، درخشش اضافی‌ای داشته باشد.

پنل VA: این پنل‌ها با داشتن مزایایی مانند کنتراست 3000:1 تا 6000:1 و دقت رنگ بالا، در تلویزیون‌های خانگی به کار می‌روند، اما به علت سرعت پاسخگویی پایین، برای گیمرها و برنامه‌نویسان حرفه‌ای بهترین گزینه نیستند. همچنین قابلیت دید آن از زوایای مختلف، کیفیت پنل‌های IPS را ندارد و همین موضوع هم سبب می‌شود که درخشندگی اضافی IPS را نداشته باشند.

انواع پنل‌ها  در مانیتور کامپیوتر

شکل ظاهری مانیتور

با توجه به کاربری‌ای که دارید، ظاهر و پایه‌ی نمایشگر از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر گیمر هستید یا استفاده‌ی طولانی مدتی از مانیتور خود دارید، بهتر است که به قابلیت تنظیم ارتفاع پایه‌ی دستگاه توجه کنید.

کنتراست

اگر کارتان ویرایش عکس و فیلم است یا در حوزه‌ی کار گرافیکی فعالیت می‌کنید باید به کنتراست و دقت رنگ‌های مانیتور خود توجه زیادی داشته باشید. پنل‌های IPS از شدت کنتراست بسیار مناسبی برخوردار هستند و برای کارهای گرافیکی پیشنهاد می‌شوند. اما برای سایر کارهای روزانه صفحه نمایش‌هایی که کنتراست معمولی‌تری هم دارند، مشکلی برای شما ایجاد نخواهند کرد.

درگاه‌ها

با توجه به اینکه امروزه اکثر مانیتور‌ها از پورت HDMI برخوردار هستند، برای انتخاب نمایشگر مورد نظرتان به تعداد آنها دقت کنید، درگاه‌های ورودی هر چقدر بیشتر باشند امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار خواهند داد. برخی از دستگاه‌ها از درگاه USB برخوردار هستند و این امکان باعث می‌شود که مستقیما به فایل‌های USB دسترسی داشته باشید. همچنین اگر مانیتور شما از درگاه DisplayPort بهره مند باشد می‌توانید تصویر و صدا را بدون از دست دادن کیفیت و در همان حالتی که هست، به سادگی منتقل کنید.

 

برای اینکه انتخاب خوبی در خرید مانیتور داشته باشید، بهتر است که تمامی ویژگی‌های ذکر شده را در کنار هم در نظر بگیرید و برای مثال، صرف زیبا و ارزان بودن یک دستگاه علت خرید شما نباشد. کاربری، قیمت و کیفیت یک محصول، مهم‌ترین ویژگی‌های آن هستند. و در آخر، اگر در راستای بهبود عملکرد تیم نویسندگی کیومیتا، نظرات و پیشنهادات خود را بنویسید باعث خوشحالی مجموعه‌ی ما خواهد بود.

ثبت نظر
کد امنیتی
محصولات مرتبط