تفاوت مانیتورهای LED و LCD در چیست؟

تفاوت مانیتورهای LED و LCD در چیست؟

در هنگام خرید مانیتور احتمالا با اصطلاحاتی مانند صفحه نمایش LCD و LED رو به رو شده اید. در واقع بسیاری از افراد نمی دانند که این مانیتورها چگونه کار می کنند و چگونه می توانند بر تجربه مشاهده تأثیر بگذارند. تفاوت های ظریف، اما کاملاً قابل توجهی بین مانیتورهای ال سی دی و ال ای دی وجود دارد که می تواند بر تصمیم خرید شما تأثیر بگذارد. بنابراین شما نیاز دارید که ابتدا درک روشنی از تفاوت ها و ویژگی های این دو فناوری تصویر داشته باشید. در این مقاله سعی شده تفاوت و ویژگی های هر کدام به صورت کامل شرح داده شود تا بتوانید انتخاب و خرید متناسب با کار خود داشته باشید

مانیتور LCD

LCD مخفف "نمایشگر کریستال مایع" است. این بدان معنی است که قسمت فعال مانیتور یک لایه مایع است که بین دو قطعه شیشه قطبی نگه داشته شده است. نوری از پشت مایع به داخل شیشه می تابد و بلورها را روشن می کند. این قسمتهای کریستال مایع یا ناحیه ای را تقویت یا مسدود می کنند که در نتیجه باعث ایجاد تصویر می شود. بیشتر نمایشگرهای ال سی دی دارای چراغ های LED هستند که تصویر را بیشتر به نمایش می گذارد. اینها به طور عامیانه به عنوان صفحه نمایش LED شناخته می شوند.

مانیتور LED

LED مخفف "دیود ساطع کننده نور" است. LED ها به عنوان منبع نور در لامپ های خانگی، چراغ های راهنمایی ، صفحه نمایش گوشی های هوشمند و لپ تاپ و البته مانیتورها استفاده می شوند. LED های تولید کننده نور مادون قرمز برای چندین دهه در کنترل از راه دور شما بوده اند و نور پس زمینه ای هستند که برای روشن کردن صفحه نمایش کریستال مایع استفاده می شود.

تفاوت اصلی LED و LCD در فناوری مورد استفاده مانتیور برای نمایش تصاویر روی صفحه است، LCD ها معمولاً مانیتورهایی هستند که توسط لامپهای فلورسنت نور پس زمینه دارند، در حالی که مانیتورهای LED توسط LED ها دارای نور پس زمینه هستند. تمام نمایشگرهای LED از نمایشگرهای کریستال مایع استفاده می کنند اما همه نمایشگرهای کریستال مایع توسط LED روشن نمی شوند.


خرید انواع مانیتور کامپیوتر گیمینگ از فروشگاه کیومیتا


تفاوت مانیتورهای LED و LCD در چیست؟

نمایشگر LED باعث ایجاد رنگ و کنتراست بهتری در صفحه می شود که در نتیجه تصویر واضح تری به شما می دهد.

تمامی نمایشگرهای LCD به طور متوسط 30 تا 50000 ساعت دوام می آورند. با این وجود مانیتورهای LED بین 50 تا 100 هزار ساعت طول عمر دارند.

اگر به دنبال کاهش هزینه های خود هستید، مانیتور LED گزینه به صرفه تری است، زیرا از نظر مصرف انرژی صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

مانیتورهای LED طراحی باریک تری نسبت به مانیتورهای LCD دارند.

اگر به دنبال بازی یا تماشای فیلم هستید، مانیتور LED گزینه ایده آلی است، زیرا پاسخگویی بیشتری میدهد.

با این مقایسه حتماً متوجه شده اید که مانیتورهای LED از LCD ها بهتر هستند. با این حال، هنگام انتخاب این مانیتورها ، ابتدا نیاز خود را درک کنید ، سپس آنچه را که بیشتر به شما مناسب است انتخاب کنید. اگر علاقه شما به بازی یا تماشای فیلم با کیفیت بالا هستید ، نمایشگرهای LED را به جای LCD انتخاب کنید؛ زیرا از شفافیت و درخشندگی بالایی برخوردار هستند.

تفاوت مانیتورهای LED و LCD

معایب نمایشگرهای LCD

زاویه دید در نمایشگرهای LCD کوچک است از آنجایی که صفحه نمایش به کریستال مایع متکی است ، بازتابندگی برای نور متفاوت است ، بنابراین زاویه دید کوچک بوده، فقط 30-40 درجه است. با بزرگتر شدن زاویه دید ، کنتراست به سرعت خراب می شود.

درجه حرارت بالا لایه جهت دار کریستال مایع را از بین می برد ، و در نتیجه آسیب های جبران ناپذیری را به همراه دارد. بنابراین، اگر محیط با درجه حرارت بالا باشد، مانیتور LCD ، یک انتخاب اشتباه است.

تفاوت قیمت ال سی دی و ال ای دی

با توجه به توضیحات داده شده در فوق، قیمت مانیتورهای LED در مقایسه با LCD بالاتر بوده، و از ابتدا نیز این فناوری در بازار با قیمت بالا به فروش میرفت. از این رو تقاضا برای خرید مانیتورهای LED در بازار بسیار بوده و محبوبیت بالایی در بین کاربران دارد.

مشخصات مانیتورهای LCD

وزن مانیتورهای ال سی دی نسبت به اندازه صفحه نمایش سبک تر است، می توان از آنها به عنوان مانیتور کامپیوتر استفاده کرد ، تصاویر با وضوح بیشتری و رنگ تصاویر واقع بینانه تر به نظر می رسند ، به دلیل مصرف برق کمتر، در هزینه های برق صرفه جویی می کنند. درواقع نمایشگرهای LCD برای اندازه صفحه نمایش کوچکتر عملکرد بهتری نسبت به Plasmas دارد، به انرژی کمتری نیاز دارند و گرمای کمتری تولید می کنند، حتی در هنگام نصب در ارتفاع بالاتر نیز عملکرد رضایت بخشی دارند، طول عمر آنها بیشتر است.از دیگرمشخصات مانیتورهای های LCD میتوان به نازک و جمع و جور بودن ابعاد آن اشاره کرد. مانیتورهای LCD انعطاف پذیری بالایی برای قرار دادن صفحه در حالت دلخواه دارند و می توانند بچرخند ، به سمت بالا و پایین متمایل شوند و حتی از حالت افقی به حالت عمودی چرخش داشته باشند.

مشخصات مانیتورهای LED

مانیتورهای ال ای دی یک نوع صفحه تخت هستند که از آرایه ای از دیودهای ساطع کننده نور به عنوان پیکسل برای نمایش ویدیو استفاده می کنند. روشنایی مانیتورهای LED به آنها اجازه می دهد تا در فضای باز و در معرض آفتاب برای تابلوها و تابلوهای تبلیغاتی فروشگاه استفاده شوند. این مانیتورها کنتراست بالاتری نسبت به یک پروژکتور ارائه دهند؛ بنابراین جایگزینی برای صفحه نمایشگرهای سنتی هستند، و می توانند برای دیوارهای بزرگ و بدون وقفه استفاده شوند.

ثبت نظر
کد امنیتی
محصولات مرتبط