تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان

تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان
مقایسه ویژگی های پرینترهای لیزری و جوهرافشان

 پرینترها در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که رایج ترین آن ها جوهر افشان و لیزری میباشد. برای بسیاری از کاربران این سوال مطرح است که پرینترهای لیزری و جوهرافشان چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند و کدام مناسب با نیاز آنها خواهد بود؟ در این مقاله با ذکر مشخصات این نوع  پرینترها و مقایسه آنها با یکدیگر می پردازیم . این اطلاعات به شما کمک می کند تا با توجه به نوع کاربری خود پرینتر مناسب را انتخاب و خریداری نمایید.

تفاوت های پرینتر لیزری و جوهر افشان

از ماشین های اداری که وظیفه چاپ اسناد و تصاویر را بر روی انواع کاغذها دارد، پرینتر یا همان چاپگر است. بسیاری از افراد هنگام خرید پرینتر به دلیل تنوع مدل و برندها سردرگم می شوند، از آنجایی که پرینتر لیزری و جوهر افشان در ادارات و منازل بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، انتخاب این دو مدل برای بسیاری از افراد جای سوال دارد و نمی دانند کدام برای مصارف آنها مناسب تر است. زیرا در میزان سرعت چاپ، کیفیت چاپ، حجم چاپ، نوع چاپ، نوع کاربری و دیگر امکانات تفاوت هایی با یکدیگر دارند. از طرفی نیز از لحاظ هزینه و قیمت متفاوت میباشند. برای خرید و مقایسه این دو باید به یک سری نکات توجه کرد که در این مقاله تفاوت و ویژگی های آن دو را با یکدیگر مقایسه میکنیم و در این خصوص نکاتی را ارائه میدهیم.

مقایسه ویژگی های پرینتر جوهر افشان و لیزری

بسیاری از کاربران چه اداری و چه خانگی به دنبال خرید پرینتر هستند و تفاوت میان پرینتر جوهرافشان و لیزری را نمی دانند. و در صورت خرید نامناسب بعدها از آن پشیمان میشوند. در اینجا قصد داریم به بررسی و مقایسه برخی از ویژگی های این نوع پرینترها بپردازیم.

از بزرگترین تفاوت های میان پرینترهای جوهر افشان و لیزری، نوع کارتریجی است که برای چاپ استفاده میکنند. در پرینتر جوهر افشان از جوهر و لیزری از تونر استفاده میکنند. کارتریج ‌های نیز به دو گروه دای و پیگمنت دسته بندی می‌شوند. حدود ۹۵ درصد کارتریج دای از آب تشکیل شده، و به همین خاطر قیمت پایین تری دارند و در برابر نور و نور ماندگاری چندانی ندارد اما، کارتریج پیگمنت اسناد و تصاویر را با کیفیت بالای چاپ می ‌کند و در برابر رطوبت دوام بالا تری دارد و به سرعت نیز خشک میشود. مورد بعدی که به آن اشاره داریم سرعت چاپ است. اگر صفحات چاپی شما فقط متنی بوده، پرینتر لیزری به خوبی میتواند در این زمینه نیاز شما را پاسخگو باشد و تا بیش از 1000 صفحه را پشتیبانی میکند، اما در خصوص چاپ عکس و تصاویر باید بگوییم بهتر به سراغ پرینترهای جوهرافشان یا پرینترهای مخصوص عکس باشید.

کارتریج لیزری و جوهر افشان

پرینتر جوهر افشان بخریم یا لیزری ؟

برای هر کاربری، قبل از خرید پرینتر برای محل کار یا خانه، اولین سوالی که پیش می آید این است که پرینتر لیزری بخریم یا جوهرافشان؟ در این میان خرید کمی دشوار میشود. قبل از انتخاب و خرید باید از قابلیت و امکانات این دو مدل پرینتر مطلع باشید. زمانیکه قصد خرید پرینتر را دارید با گزینه­ های بسیاری رو به رو خواهید شد. از گزینه­ های انتخاب مناسب و صحیح، مدل و نوع کاربری پرینتر با توجه به نیاز شما است. فاکتورهای دیگری نظیر قیمت و کیفیت نیز بر روی انتخاب شما تاثیر گذار میباشد. در خصوص هزینه لازم است بدانید چاپگرهای لیزری نسبت به چاپگرهای جوهر افشان به طور معمول گران تر هستند، اما قادر به چاپ حجم بالایی از اسناد هستند. اگر بر اساس قیمت خریداری می ‌کنید، بنابراین انتخاب بین پرینتر لیزری و جوهر افشان بسیار ساده است.

ویژگی های چاپگر جوهر افشان

در معرفی کلی این چاپگر باید بگوییم تقریبا تمامی چاپگرهای جوهرافشان رنگی، امکانات یکسانی را ارائه میدهند، که هدف اصلی آن چاپ تصاویر رنگی است و مناسب چاپ متون نیستند. در مدل های دیگر این دستگاه که به صورت تک رنگ ( سیاه و سفید) هستند در چاپ اسناد و تصاویر برای مصارف خانگی و اداری کوچک مورد استفاده قرار میگیرند.

ویژگی های چاپگر لیزری

چاپگرهای نوع لیزری قابلیت های متنوعی دارند که بر این اساس به انواع مختلفی دسته بندی شده اند، که شامل رنگی و سیاه و سفید میشود. این نوع چاپگرها برای چاپ صفحات نیاز به تونر دارند که به نوع دستگاهی که استفاده میکنید متفاوت است. در مدل های رنگی تونر مشکی، قرمز، آبی و زرد که از رنگ های اصلی بوده استفاده میشود، اما در مدل سیاه و سفید تنها تونر مشکی قابل استفاده میباشد. اگر بخواهیم از نظر کاربری نیز آن را تحلیل کنیم، باید بگوییم به سه دسته تک کاره، سه کاره و چهار کاره تقسیم میشوند.

مزایا و معایب پرینتر جوهرافشان

مزایا

  • چاپگرهای جوهرافشان از لحاظ فیزیکی نسبت به لیزری کوچک تر هستند و از این رو فضای کمی از محیط و میز کاری شما را اشغال خواهد کرد. این مزیت آن را برای هر نوع کاربری اعم از خانگی و اداری مناسب کرده است. بنابراین نگهداری از آنها نیز ساده تر است.
  • قابلیت چاپ بر روی انواع مختلفی از کاغذها نظیر کاغذ گلاسه، هنری، براق، مات، پارچه ای و ... را دارد و برای چاپ های سنگین و پیچیده تصاویر و اشکال گرافیکی بسیار مناسب هستند.
  • در ترکیب رنگها بسیار خوب عمل میکند و تصاویر با رنگ های واقعی و زنده به چاپ میرسند. ( این مزیت در خصوص پرینترهای جوهرافشان رنگی صدق میکند)
  • پرینترهای جوهر افشان از نظر هزینه مواد مصرفی ( جوهر) بسیار پایین هستند، و به راحتی در بازار قابل دسترس میباشند.

معایب

  • اگر روزانه میزان زیادی صفحه را برای چاپ دارید؛ چاپگرهای جوهر افشان اصلا مناسب این کار نیستند؛ به دلیل اینکه عملکرد و سرعت پایین تری نسبت به مدل های لیزری دارند.
  • به دلیل استفاده از جوهر، هنگامی که در معرض رطوبت، نور خورشید و استفاده روزمره قرار ‎گیرند، ممکن است تصویر تغییر رنگ و حالت دهد.

مزایا و معایب پرینتر لیزری

مزایا

  • با پرینترهای لیزری امکان چاپ هزازان صفحه را در ماه خواهید داشت و از این رو برای مصارف اداری و سازمانی سنگین بسیار کاربردی میباشد.
  • از نظر سرعت بسیار خوب عمل میکنند و میتواند در زمان کاربر صرفه جویی کند.
  • متون با مشکی عمیق چاپ میشوند که نشان از کیفیت چاپ بالای آن است.

معایب

  • پرینترهای لیزری عموما در ابعاد بزرگ و سنگین هستند، به خصوص مدل های چند کاره که جای بسیار زیادی از محیط را اشغال میکنند و به این دلیل به صورت ایستاده بر روی زمین قرا میگیرند.
  • با هر کاغذی به خصوص کاغذهای مخصوص عکس، سازگار نیستند.
  • پرینترهای لیزری نوع رنگی، تصاویر و اشکال گرافیکی را نیز چاپ میکنند، اما قابل مقایسه با پرینتر‌های جوهرافشان نیستند و کیفیت آن را ندارند.
ثبت نظر
کد امنیتی
محصولات مرتبط