مانیتور
برند و سازنده کالا












محدوده قیمت مورد نظر(تومان)
مقایسه
مقایسه
مقایسه
مقایسه
مقایسه
مانیتور ایکس ویژن XS2250H سایز 22 اینچ
مانیتور ایکس ویژن XS2250H سایز 22 اینچ
۴,۷۷۰,۰۰۰ تومان
۴,۳۷۷,۰۰۰ تومان
مقایسه
مانیتور جی پلاس GDM-245LN سایز 24 اینچ
مانیتور جی پلاس GDM-245LN سایز 24 اینچ
۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
۴,۶۶۰,۰۰۰ تومان
مقایسه
مانیتور ایکس ویژن XS2450H سایز 24 اینچ
مانیتور ایکس ویژن XS2450H سایز 24 اینچ
۵,۱۰۰,۰۰۰ تومان
۴,۶۰۰,۰۰۰ تومان
مقایسه
مقایسه
مقایسه

مانیتور

مانیتور قطعه‌ای از سخت افزار رایانه است که اطلاعات ویدئویی و گرافیکی تولید شده توسط یک کامپیوتر متصل را از طریق کارت گرافیک رایانه نمایش می‌دهد. درواقع مانیتور‌‌ها شبیه تلویزیون هستند، اما معمولاً اطلاعات را با وضوح بسیار بالا‌تر نمایش می‌دهند. همچنین بر خلاف تلویزیون‌ها، مانیتور‌ها معمولاً به جای اینکه روی یک دیوار نصب شوند، روی یک میز می‌نشینند. در رایانه رومیزی، مانیتور از طریق کابل به پورت کارت ویدیوی کامپیوتر یا مادربرد متصل می‌شود. اگرچه مانیتور در خارج از محفظه اصلی کامپیوتر قرار دارد، اما بخش اساسی یک سیستم کامپیوتری است.

تاریخچه مانیتور

اولین مانیتور‌ها مبتنی بر متن بودند و تنها قابلیت نمایش متن را داشتند و برای استفاده در رایانه‌های شخصی در سال 1970 ارائه شدند، پس از گذشت یک دهه در سال 1981 شرکت IBM اولین مانیتور نمایش تصویر رونمایی شد که قابلیت نمایش چهار رنگ را داشت. تا قبل از سال 1988 تمام تلاش شرکت IBM در تولید مانیتور‌های با‌کیفیت بود و توانست نمایشگر‌هایی را با 256 رنگ ارائه دهد. که از ابتدای این سال تا کنون مدل‌های بسیار متنوع و متفاوتی با تکنولوژی‌های روز تولید و عرضه شده‌اند. درواقع تاریخچه تکنولوژی مانیتور‌ها تا به امروز نشان می‌دهد که روند چندین ساله‌‌ای را طی نموده تا اکنون به اینجا رسد، که شاهد انقلاب عجیب در این حوزه هستیم.

مانیتور‌ها چگونه کار می‌کنند؟

مانیتور‌ها بر اساس پیکسل کار می‌کنند. در هر مانیتور کامپیوتر HP، مانیتور کامپیوتر Dell، سامسونگ یا حتی مانیتور کامپیوتر LG، اشیاء به صورت پیکسل نمایش داده می‌شوند. پیکسل‌ها چیزی هستند که یک تصویر را می‌سازند. پیکسل کوچکترین واحد اطلاعاتی است که می‌تواند توسط صفحه کامپیوتر نمایش داده شود. هر پیکسل از 3 رنگ قرمز، سبز و آبی تشکیل شده است. آنها به گونه‌ای چیده شده‌اند که تصویری را روی صفحه به نمایش در می‌آورند. پیکسل‌ها را می‌توان برای تصاویر، متن و سایر اطلاعاتی که روی مانیتور می‌بینید استفاده کرد. هنگامی که نوری تابیده می‌شود یا زمانی که جریان از این پیکسل‌ها عبور می‌کند، تصویری در طرف دیگر ماده ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که وقتی صفحه کامپیوتر از چندین زاویه به آن نگاه می‌کنیم، به نظر می‌رسد که تصویر واضح و شفافی دارد. پرتو‌های نوری که در یک زاویه خاص به پیکسل‌‌ها برخورد می‌کنند، تصویری را در طرف دیگر شیشه ایجاد می‌کنند.

انواع مانیتور‌‌ها از نظر نوع نمایشگر

مانیتور LED

LED مخفف عبارت light-emitting diode در منابع نوری مثل حباب لامپ‌ها، چراغ‌های راهنمایی رانندگی، گوشی‌های هوشمند و صفحه نمایش لپ تاپ‌ها و صد البته مانیتور‌های LED استفاده می‌شود؛ LED‌‌هایی که نور مادون قرمز تولید می‌کنند چندین دهه در دسترس شما بوده‌اند. بله صفحه نمایش ساعت رادیویی شما هم LED است، در مانیتور‌ها، LED‌ها نور پس زمینه‌ای هستند که برای روشنایی صفحه نمایش کریستال مایع استفاده می‌شوند.

مانیتور LCD

مانیتور LCD (کریستال مایع) صفحه نمایش رایانه‌ای است که به جای اشعه از سلول‌‌های کریستال مایع برای نمایش تصاویر شفاف استفاده می‌کند و بیشتر در نمایشگر‌های لپ تاپ و مانیتور‌های صفحه تخت دیده می‌شود. این کریستال مایع در نمایشگر‌ها به تنهایی از خود نوری تولید نمی‌کند، درواقع نور تصاویر را از لامپ‌های فلورسنتی که در پشت نمایشگر قرار گرفته به کریستال‌ها تابانده و تصاویر با کیفیت و شفافی را ارائه می‌دهد. امروزه نمایشگر‌های LCD جایگزین مدل‌های RCT شده‌اند و از فناوری و امکانات پیشرفته‌تری برخوردار هستند. مانیتور LCD همچنین به عنوان مانیتور صفحه تخت شناخته می‌شود. اصل کار این مانیتور این است که وقتی نور روی آن پیکسل‌ها می‌افتد، تصاویر را با کمک مجموعه‌ای از پیکسل‌های تک رنگ نمایش می‌دهد. وضوح مانیتور LCD حداقل 1280x720 پیکسل و حداکثر 3840x2160 پیکسل است.

تفاوت مانیتور مدل LCD با مانیتور مدل ال ای دی

مانیتور CRT

CTR مخفف "Cathode ray tube" است و بسیار قدیمی بوده. مانیتور‌های CRT پرتو‌های الکترونی را برای نمایش در نواحی مختلف صفحه نمایش کامپیوتر اجرا می‌کنند. این پرتو‌‌های الکترون کمک می‌کند تا تصاویر صفحه نمایش را چندین بار در هر ثانیه روشن کند و در عین حال در سمت عقب و جلو به سرعت حرکت کند. این مدل از ارزان‌ترین نوع مانیتور‌های کامپیوتر بوده که به دلیل حجیم بودن و برق زیاد در چند سال اخیر بسیار کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

ویژگی و مشخصات مانیتور مدل CRT

مانیتور 4K

مانیتور‌های 4K دارای کیفیتی برابر با 3840 پیکسل افقی و 2160 پیکسل عمودی دارند که در مجموع 8/3 میلیون پیکسل را حین تماشا ارائه می‌دهند. مانیتور 4K نسبت به مانیتور‌های معمولی حدود 4 برابر پیکسل بیشتری دارند و به همان اندازه تصاویر نیز به صوت کاملا شفاف و واضح به نمایش در می‌آیند. در تعریف کلی این نوع نمایشگر باید بگوییم یکی از جدید‌‌ترین راه‌های مشاهده رسانه‌ها با دیدگاه کاملاً جدید است که مناسب بازی‌هایی ویدئویی و گرافیک بوده.

مانیتور گیمینگ

اهمیت انتخاب و خرید یک مانیتور با کیفیت برای گیمر‌ها کمتر از کارت گرافیک نیست. حتی برخی بخشی از هزینه‌های کارت گرافیک را برای خرید مانیتور صرف می‌کنند. امروزه با گسترش فناوری‌ها تنوع در مانیتور‌های گیمینگ در بازار افزایش پیدا کرده است، به طوریکه برخی از رزولوشن بالای 4k برخودار بوده و برخی دیگر دارای پنل IPS و خمیده هستند که تمامی این موارد به سلیقه گیمر و نیاز وی دارد. ویژگی‌های دیگری که این نوع نمایشگر‌ها با دیگر مدل‌ها متمایز کرده، درگاه‌های متنوع، جک‌های هدفون، براکت پایه برای شیب و چرخش مانیتور برای بهبود زاوید دید هستند.

مانیتور گیمینگ مخصوص گیمر‌ها و حرفه ای‌ها

مانیتور لمسی

مانیتور لمسی از جدید‌‌ترین نسل نمایشگر‌های LCD با لایه‌های مخصوص، برای دریافت اطلاعات ورودی کاربر از طریق تاچ است. درصد بالایی از جذابیت این نوع مانیتور فناوری تاچ یا همان تماس مستقیم است، چرا که شرایط تعامل بیشتر و بهتر را فراهم می‌کند. ویژگی مهم دیگر در این فناوری این است که اهمیتی ندارد که کاربر از طریق دست یا دستکش صفحه را لمس می‌کند.

مانیتور لمسی با فناوری جدید تاچ

انواع سایز مانیتور

صفحه نمایش یک مانیتور بر اساس اینچ سایز بندی می‌شود که در سایز‌های 15 اینچ، 17 اینچ، 19 اینچ، 20 اینچ و 23 اینچ در بازار موجود هستند و در برخی به 27 اینچ یا بیشتر هم می‌رسد. این اندازه‌ها به صورت مورب از گوشه‌‌ای به گوشه دیگر اندازه‌گیری می‌شوند. کاربران خانگی برای انجام کار‌‌های عمومی و سبک به طور معمول از صفحه نمایش 19 تا 24 اینچی استفاده می‌کنند. سایز‌هایی فراتر از 24 که فضای بیشتری را اشغال می‌کنند، برای ویرایش عکس/فیلم، بازی و انجام چند کار همزمان بسیار کارایی دارد و به این امکان را می‌دهند از وضوح و رنگ‌های مدرن حداکثر استفاده را ببرند.

بخش‌های مختلف مانیتور

صفحه نمایش مانیتور کامپیوتر دارای قسمت‌های داخلی مختلفی بوده و هر قسمت دارای قابلیت‌های متنوعی است که در اینجا به معرفی این بخش‌ها می‌پردازیم.

شیشه لایه‌ای: صفحه نمایش مانیتور LCD از لایه‌های مختلف شیشه ساخته شده است که نور را هنگام نمایش بر روی صفحه نمایش مانیتور دستکاری می‌کند.

کانکتور برق: این کانکتور‌ها برای اتصال یک قطعه به قطعات دیگر قابل استفاده هستند.

برد رابط: برد رابط باید برای کنترل کامل بر تمام عملکرد‌های صفحه نمایش مانیتور استفاده می‌شود.

بازتابنده‌ها و منابع نور: در حین استفاده از آنها، پرتو نوری بر روی صفحه نمایش مانیتور پخش می‌شود.

مدار تقویت کننده: مدار تقویت کننده به تقویت تمام سیگنال‌های ویدئویی که روی صفحه کامپیوتر می‌رسد کمک می‌کند.

پایه : پایه‌های پلاستیکی نازک برای نمایشگر‌های LCD استفاده می‌شود، علت اصلی طراحی برای صفحه نمایش مانیتور کامپیوتر کاهش محدودیت فیزیکی برای قرار دادن روی میز است.

نکات مهم در خرید مانیتور کامپیوتر

رزولوشن یا کیفیت تصویر

یکی از موارد بسیار مهم در خرید مانیتور کامپیوتر به خصوص برای طراحان و گیمر‌‌ها، رزولوشن تصویر است. هرچه مقدار آن بیشتر بوده کیفیت تصویر بالا‌‌‌‌تری را در اختیار خواهید داشت. به طور معمول بیشتر مانیتور‌ها رزولوشن 1080×1920 پیکسل دارند که برای انجام کار‌های روزمره و ادیت‌های ساده مناسب هستند.

سایز صفحه نمایش

میزان اندازه یک صفحه نمایش مانیتور را با واحد اینچ اندازه‌ گیری می‌کنند، که هر چه این میزان بزرگتر بوده تصاویر راحت‌تر دیده خواهند شد. پیشنهاد کیومیتا برای کاربران اداری و خانگی استفاده از مانیتور‌‌هایی با سایز 23 تا 24 اینچ است، که این انتخاب به بستگی به نیاز و بودجه شما دارد.

مدت زمان پاسخگویی

مدت زمانی که یک پیکسل نیاز دارد از رنگی به رنگ دیگر تغییر کند و مجدد به حالت اولیه خود بازگردد، زمان پاسخگویی می‌گویند. این ویژگی برای گیمر‌ها بسیار تاثیر گذار است.

پورت‌ها

از ویژگی‌های مهم در مانیتور‌ها وجود درگاه‌های ارتباطی متنوع و کاربردی است که این ویژگی کمک می‌کند تا مانیتور به راحتی با انواع کنسول‌های بازی، دستگاه‌های دیجیتالی و تجهیزات جانبی دیگر ارتباط برقرار کند.

صفحه نمایش Anti-Glare

فیلترهای ضد تابش برای جلوگیری از تابش نور بر روی صفحه نمایش استفاده می‌شوند. این فیلتر‌ها به ویژه هنگامی که مانیتور در مجاورت یک پنجره قرار بگیرد مفید هستند. نور خورشید از پنجره معمولاً تابش خیره کننده‌ای روی صفحه ایجاد کرده که دیدن آن را دشوار می‌کند. در چنین شرایطی، فیلتر‌‌های ضد تابش نور با کاهش انعکاس نور بر روی صفحه کمک می‌کنند. فیلتر‌های ضد تابش نور نیز به عنوان فیلتر‌‌های خیره کننده، فیلتر‌های حریم خصوصی و صفحه نمایش حریم خصوصی شناخته می‌شوند. فیلتر‌‌های استاندارد ضد تابش از پوششی استفاده می‌کنند که با کاهش انعکاس از سطح پلاستیک یا شیشه کار می‌کند و در نتیجه تابش خیره کننده را کاهش می‌دهد.

نکات نگهداری از مانیتور

برای محافظت از صفحه نمایش مانیتور، از وارد کردن ضربه با هر وسیله به خصوص تیز و برنده خودداری کنید. برای جلوگیری از این صدمات می‌توانید از لایه‌های محافظ پنل بر روی صفحه استفاده کنید.

برای پاک کردن صفحه نمایش بهتر است از liquid و cleaning LCD استفاده کنید؛ این دستمال‌ها کمترین آسیب و خرابی را وارد خواهند کرد.

استفاده از محافظ برق بهترین روش برای جلوگیری از صدمات نوسانات برق است، که باعث می‌شود به میزان بسیار زیادی خرابی‌ ناشی از آن کاسته شود.

آیا تمامی مانیتور‌‌‌ها با کامپیوتر سازگار هستند؟

بله، همه مانیتور‌ها با کامپیوتر سازگار هستند. تنها چیزی که برای اتصال مانیتور به کامپیوتر وجود دارد پورت‌ها یا کانکتور‌ها هستند. پورت‌ها در این دستگاه‌ها متنوع بوده که شامل DVI ،HDMI ،DisplayPort یا VGA می‌شود. برخی از کامپیوتر‌های جدید‌‌‌تر دارای چندین پورت خروجی هستند. تا زمانی که مانیتور همان اتصال را داشته، با کامپیوتر شما کار می‌کند.

آیا کار با مانیتور باعث تضعیف چشم‌ها خواهد شد؟

انجام هر کاری بیش از اندازه باعث آسیب به‌ سلامت جسم خواهد شد. کار با کامپیوتر بر روی شبکه چشم تأثیری نداشته اما در استفاده‌های طولانی مدت شک مقاومت شبکه چشم را کاهش می‌دهد و منجر به آسیب به چشم‌ها می‌شود. اگر به صورت دائم در روز با مانیتور کار دارید هر 50 دقیقه 10 دقیقه حتما استراحت کنید و به یک نقطه کور نگاه کنید.

خرید مانیتور کامپیوتر از کیومیتا

خرید و انتخاب صحیح مانیتور برای کامپیوتر نیاز به دقت بالایی دارد که در صورت انتخاب نادرست بعد‌ها مشکلاتی را برای شما به وجود می‌آورد. ما در اینجا به شما کمک می‌کنیم تا بهترین گزینه را مطابق با نیار و بودجه خود انتخاب و خریداری نمایید. برای این منظور سری به فروشگاه کیومیتا بزنید و با مقایسه مشخصات و قیمت مانیتور‌ها، مدل مورد نظر خود را به صورت آنلاین خریداری کنید و از خدمات گارانتی بهره‌مند شوید.

حدود قیمت مانیتور‌ها

قیمت یک مانیتور به فناوری استفاده شده در ساخت آن، ویژگی‌ها و همچنین اندازه و وضوح آن بستگی دارد به عنوان مثال، یک مانیتور 19 اینچی CRT را می‌توان با قیمت بسیار پایینی خریداری کرد، که کمترین هزینه ای است که برای یک مانیتور ارزان قیمت می‌پردازید، در حالی که یک مانیتور LCD و یک مانیتور صفحه تخت LED قیمت بسیار بالا‌‌تری دارند. به طور کلی، مانیتور‌ها با وضوح پایین‌تر از مانیتور‌های با وضوح بالا‌‌تر ارزان‌تر هستند زیرا از اجزای کمتری برای ایجاد تصاویری که نمایش می‌دهند استفاده می‌کنند. مانیتور‌های با وضوح پایین‌‌تر نیز هزینه کمتری دارند زیرا می‌توانند خطوط کمتری متن را نمایش دهند، به این معنی که پیکسل‌های کمتری باید ایجاد شود و مراحل ساخت کمتری برای تولید آنها نیاز است. در فروشگاه آنلاین کیومیتا قیمت روز انواع مانیتور‌ها اعم از معمولی تا حرفه‌ای در برند‌های متنوع، با توجه به نوسانات ارز هر روز در حال به روز رسانی هستند.